Marketing van het Rijksmuseum

Posted on 26 mei 2013

0


Zoals je waarschijnlijk al hebt gehoord heeft het Rijksmuseum na een verbouwing van 10 jaar zijn deuren weer geopend. Van het Rijksmuseum kun je als marketeer veel leren. Zo hebben ze met hun site al veel binnen- en buitenlandse prijzen in de wacht gesleept. Behalve van de website kunnen andere musea ook nog veel leren van het social media beheer en de promotie van het Rijksmuseum. Met andere woorden genoeg om even een korte blik op te werpen.

Rijksmuseum website wint prijzen

De website van Rijksmuseum ziet er mooi en strak uit. Behalve dat je er informatie kunt opzoeken over het museum hebben ze er ook een enorm interactieve website van gemaakt. Er is namelijk een portal waar je een eigen collectie kunt samenstellen of waar je zelf een nieuw kunstwerk kunt maken met afbeeldingen van de collectie. Behalve dat je daar mijn collectie tegenkomt hebben er al meer dan 66.000 bezoekers hun eigen Rijksstudio gemaakt.
Mark Grasmayer collectie RijksmuseumHierdoor zorgen ze dat de kunstwerken verspreiden over het internet en mensen een band creëren met het Rijksmuseum. Mensen die zelf een collectie maken kunnen het delen met vrienden waardoor zij ook op de hoogte worden gebracht van het Rijksmuseum.

Veel musea missen deze interactieve functies, dat is natuurlijk erg jammer want je wil dat de kunst leeft onder je bezoekers. Zorg dus dat de bezoekers van het museum niet alleen in de museum een leuke dag hebben maar ook al plezier hebben aan het museum voor of nadat ze een bezoek gebracht hebben.

Hoge kwaliteit

Één van de dingen waar ik zelf erg blij mee ben is de kwaliteit van alle afbeeldingen. Je kunt alle afbeeldingen op hoge kwaliteit downloaden om ze vervolgens zelf te bewerken. Je zou bijvoorbeeld een schilderij plat kunnen gooien met filters, een deel van een schilderij uitknippen om te gebruiken als header op Facebook, om op je koffiekop te drukken, als canvas doek te bestellen of om gewoon lekker te foto shoppen. Hieronder vind je een voorbeeld van een amateuristische fotoshop bewerking:

koning mark grasmayer II

Social Media van het Rijksmuseum

Van het social media beheer kunnen veel musea leren van het Rijksmuseum. Elke dag plaatst het museum één post op Facebook, deze hebben betrekking op het nieuws, op het museum zelf of over de medewerkers van het museum. Werk jij voor een museum of ben je ingehuurd om de social-media pagina’s te beheren? Volg dan de pagina van het Rijksmuseum op Facebook, zo kun je geïnspireerd raken door hun posts.
Rijksmuseum op Facebook

Op Twitter is het ook geen éénrichting verkeer. Vaak zie je dat bedrijven plaatsen maar niet reageren. Het Rijksmuseum heeft een team die persoonlijk op mensen, zowel op klachten als op positieve berichten reageert. Dit zorgt ervoor dat mensen een connectie maken met het museum.

Rijksmuseum op Twitter

Viral Video & Promotie

Het Rijksmuseum heeft natuurlijk een groot budget en kan daardoor ook grote marketingcampagnes opzetten. Maar al deze acties hoeven niet per se zo duur te zijn. Voor een lokaal museum kun je al veel kabaal maken in je eigen regio als je een kleine groep vrijwilligers hebt. Natuurlijk zal er geen aftredend koningin zomaar naar je museum toe komen, maar je kunt wel zelf zorgen dat je lokaal de aandacht trekt. Je hebt geen groot budget nodig om flyers uit te delen, een site te maken of om gewoon simpelweg je verhaal op een interessantere en pakkendere wijze te vertellen.

Denk bijvoorbeeld aan een flashmob, hou je een tentoonstelling over de tweede wereldoorlog, stuur dan een vrijwilliger verkleed als soldaat langs scholen om te flyeren. Of zorg dat mensen makkelijk op jouw site zichzelf kunnen afbeelden als een soldaat, maar wat je ook bedenkt zorg voor actie, een beetje pit en aantrekkelijkheid. Betrek mensen bij het museum, bij de kunst en zorg dat ze erover praten.

Nog een voorbeeld hiervan is de viral video van het Rijksmuseum. Misschien heb je hem al gezien, maar hij blijft leuk dus laat je inspireren om zelf een actie te bedenken en geniet ervan:

Wil je nog meer tips voor kunst marketing? Kijk dan ook naar het artikel over Kunst op internet? Doen!

Mark GrasmayerGeschreven door Mark Grasmayer.