Kunst op internet? Doen.

Posted on 26 november 2011

2


Veel kunstenaars hebben hun kunst nog niet online of weten niet hoe ze ermee om moeten gaan. Dat is heel erg jammer. Een onderzoek van JIC Stir toonde aan dat er in 2010 11,9 miljoen Nederlanders online zijn. En dat de gemiddelde surftijd 9,7 uur per week is.  

Wat heb je eraan als je kunst online zet?
Je kunst online zetten kan een grote stap zijn, het is natuurlijk veel mooier om het in het echt te zien. Maar bedenk hoeveel en hoe makkelijk mensen te bereiken zijn via internet.  Als zij niet van jou kunst horen zullen ze niet komen kijken en het ook niet kopen.

Hoe zet ik mijn kunst online?
Er zijn op internet veel manieren om je kunst online te zetten maar dit artikel gaat over Facebook.com. Je kunt een pagina maken voor jouw kunstwerk. Vervolgens kun je berichten schrijven over je kunstwerk met daarbij een foto van het stuk waarover je schrijft. Eerst zullen alleen je vrienden en familie dit zien. Maar als je kunstwerk goed en uniek is dan wordt erover gepraat.  En mond tot mond reclame is altijd de beste reclame.

Mijn familie en vrienden zien het ook in het echt.
Het kan zijn dat je nu het bovenstaande denkt. Maar de kracht van social-media is als volgt. Als iemand jouw artikel leest op Facebook.com dan zal er onderaan een knop staan met de tekst “Delen”. Dit knopje kan er voor zorgen dat je steeds meer volgers krijgt.

Je ziet onder het plaatje hoeveel mensen het bericht leuk vinden, gereageerd hebben en hoe vaak het gedeeld is.

Als iemand klikt op “Delen” dan komt jouw kunstwerk op hun pagina. Als het op iemands pagina komt dan zien zijn vrienden het. Dit betekent dat als ik jouw kunstwerk zie en klik op “Delen” dat mijn 400 vrienden jouw kunstwerk kunnen zien. De kans is groot dat er tussen die 400 mensen nog iemand is die het deelt en zo rolt de sneeuwbal verder en wordt hij alsmaar groter.

Hoe krijg ik dan nog geld?
Zorg dat je als kunstenaar je eigen site hebt. Dit is erg belangrijk, mensen moeten een plek hebben waar ze jouw kunst kunnen kopen. En dit moet zo makkelijk zijn als adres invoeren en geld overmaken. Om te zorgen dat je klant dan echt tevreden is, stuur je het kunstwerk “gratis” op, of je brengt het persoonlijk langs. En je geeft er een mini kunstwerkje in dezelfde stijl gratis bij als kado zodat ze die aan iemand anders kunnen geven. Over geld verdienen komt er een andere keer een artikel. Belangrijker is nu “fans” krijgen.

Bewijs dat het werkt.
Het kan een grote stap zijn en bewijs is dan altijd fijn. Natuurlijk ligt het ook aan je kunstwerk; is er markt voor, is het bijzonder genoeg, kloppen je prijzen, etc.

Een voorbeeld van een museum (Tate in London) dat gebruik maakt van facebook om zo meer bezoekers te krijgen en meer te verkopen.
Wat zij doen is, ze plaatsen kunst op facebook en lokken reacties uit. Ze hebben nu 319.802 volgers op facebook. Kijk hier hoe het werkt: Facebook Tate Gallery.

Dat is een groot museum, met een gigantisch budget, in London.
Even een voorbeeld dichterbij huis. Een tijd geleden was er een striptekenares Wilma de Bock die voor mijn band Massive Magic een tekening maakte (zie hier boven). Deze deelde ik op mijn profiel, dat deden mijn bandleden ook en we zetten het ook nog op het profiel van onze band. Bij elkaar kregen ongeveer 1.500 mensen de kans om de tekening te zien.
De tekening op facebook werd meteen doorgelinkt  naar de striptekenares en zo kregen zij en Massive Magic er allebei nieuwe fans bij, zo hebben we fans uitgewisseld.

Zorg dat je creatief bent met wat je post en met wie je samenwerkt.
Op deze manier zul je groeien, het zal eerst langzaam gaan, maar hoe meer mensen erbij komen, des te sneller zal het groeien. En als je nu begint heb je al snel 10 mensen, dan is het nog een kwestie van doorzetten, blijven posten (niet te veel).

Als iemand vragen heeft, hulp nodig heeft, persoonlijke tips wil, voeg mij dan toe op facebook. En onthoud dat elke blog betrekking heeft op elke sector, dit werkt ook als je bijvoorbeeld een italiaans restaurant hebt: http://www.facebook.com/RestaurantParmesan

Vond je deze blog interessant? Deel hem dan met de link hieronder 🙂

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Advertenties