Pink Floyd en Spotify

Posted on 19 juni 2013

0


Het album “Dark Side of the Moon” van Pink Floyd is één van de meest verkochte albums ooit. Spotify wilde daarom graag het album aan zijn catalogus toevoegen. In eerste instantie wilde Pink Floyd dat het album alleen beschikbaar was voor betalende leden, tot ze met een idee kwamen om een nieuwe generatie te bereiken.

Nieuwe doelgroep

Pink Floyd’s manager gaf toestemming om een aantal albums op Spotify te plaatsen, maar dan wilde hij wel dat één van hun singles een miljoen keer beluisterd werd. Spotify plaatste het nummer “Wish you were here”. Dankzij social-media verspreide het nummer zich zo snel als vuur en binnen vier dagen bereikte het nummer een miljoen streams.

Pink-Floyd-Spotify

Op deze manier bereikte Pink Floyd een nieuwe doelgroep. Maar wat heb jij hier aan? 

Ten eerste, je kunt nu Pink Floyd beluisteren op Spotify. Maar nog belangrijker leer hiervan. Natuurlijk zal Spotify niet jouw album plaatsen als je eist dat je single eerst een miljoen keer geluisterd wordt maar je kunt wel vergelijkbare acties uitvoeren.

Denk bijvoorbeeld aan Facebook acties, bij elke 500 likes plaats je een nummer online. Of bij elke 1.000 plays op Soundcloud plaats je een nieuw nummer. Er zijn genoeg acties te bedenken.

Wat heeft Spotify eraan?

De catalogus van Spotify is al erg groot, toch missen er nog veel grote artiesten. Deze artiesten zijn wel te vinden bij concurrenten van Spotify en dat is de reden dat Spotify deze artiesten niet kan missen. Spotify wil ervoor zorgen dat mensen geen reden hebben om naar een concurrent te gaan, ze willen het liefst alle muziek plaatsen zodat het niet nodig is om ergens anders naar toe te gaan.

Ze hebben er niet alleen een toevoeging op hun catalogus aan overgehouden. Ook Spotify werd verspreid via social-media waardoor ze nog meer naamsbekendheid hebben en misschien ook wel weer meer betalende gebruikers.

Mark Grasmayer Geschreven door Mark Grasmayer.

Advertenties