Trailer naar succes

Posted on 28 mei 2013

0


Films tonen al lang voordat ze officieel uitkomen trailers. Niet één trailer maar meerdere trailers. Op deze manier kunnen ze snel zien welke trailer aanslaat en welke niet. Zo weten ze in welke trailer ze promotie geld steken, zodat deze trailer als reclame voor een YouTube filmpje, op televisie of in de bioscoop komt. Jij kunt dezelfde techniek gebruiken bij jouw kunst, films, muziek, boek, etc. 

Planning

Alles begint met planning. Je moet ergens naar toe werken. Films, games, albums, etc. worden ver van te voren aangekondigd. Want hoe meer tijd er is om te testen en meten, des te beter je geld kunt investeren. Kies dus een datum waarop jij je nieuwe werk tentoonstelt.

Teaser

Wanneer je een datum/periode in gedachten hebt en je product voor een deel klaar is kun je een teaser maken. De naam zegt het al, je moet mensen verleiden en een reactie uitlokken. Dit kun je doen door een deel van een kunstwerk te laten zien, een deel van het album te laten horen, een deel van je boek laten lezen, etc. Zorg dat je reacties krijgt en zorg dat je verschillende teasers maakt.

Movie-Trailer-poster

Meten=Weten

In de muziek industrie zie je vaak het volgende patroon single release –> album release. Vaak is het album dan al grotendeels klaar, in ieder geval de nummers. Samen met een team is er dan gekozen welke single gereleased wordt, want het succes van de single is als een goede film trailer. Je hebt een deel gezien, je wilt de rest ook zien.

Dit doe je ook bij jouw teaser. Je kijkt wat het beste ontvangen wordt, test eerst vijf teasers onder collega’s, vrienden en familie. De top 3 teasers test je vervolgens uit bij je fans. Welke teaser wordt als beste ontvangen?

Analyse -> Promotie

Je bent al bijna klaar. Na je meting analyseer je de reacties. Je weet nu welke teaser het meest effect heeft. Klaar? Nee, nog niet. Het is nu tijd voor promotie! Met de teaser die als best getest is ga je aan de slag met promotie. Hoe je dat doet lees je in één van de volgende artikelen:
Promoten richting jouw doelgroep
Kunst promotie
Promotie via Facebook

Mark GrasmayerGeschreven door Mark Grasmayer.

Advertenties