Bellen naar een programmeur

Posted on 8 mei 2013

0


Wat moet ik zeggen als ik een programmeur bel? Die vraag beantwoord ik vandaag. Als je social media, fanbase, site en muziek in orde is dan is het tijd om op te treden. Maar de vraag is of de programmeurs ook vinden dat jij er klaar voor bent. Daarom is hier een checklist voor bands met zaken die belangrijk zijn voor programmeurs.

Eerste telefoongesprek met een programmeur

Hallo.. uhm.. met Jantje van Death Metal Dolphins.. ik uh… STOP! Natuurlijk is de eerste keer dat je gaat bellen eng, daarom is het belangrijk dat je weet wat je wilt zeggen. Maak een bel script en schrijf op wat jij wil zeggen, welke vragen je kunt verwachten en welke tegen argumenten je kunt verwachten.

death metal dolphins

Dit is wat een programmeur wil:

1. Je muziek moet goed zijn. Het moet goed klinken: strak, goede sound en goede nummers.
2. Je hebt een fanbase en krijgt veel mensen naar zijn/haar zaal toe.

Mocht je bellen om een voorprogramma plek te bemachtigen moet je muziek ook passen bij de hoofd act.

Belscript voor boekingen

Hier is een voorbeeld van een belscript voor beginnende bands, met goed opgenomen muziek en een kleine fan base.

Goedemiddag met Jantje,

Spreek ik met de programmeur van de Dolle Mina?
(Nee hij is niet aanwezig) Op welke tijd kan ik nog een keer proberen hem te bereiken?

(Ja daar spreekt u mee) Ik zal mij even voorstelen. Mijn naam is Jantje en ik ben de manager van de metal band Death Metal Dolphins. Op de site van u zaal zag ik dat Mega Death op 3 juni komt spelen en dat er nog geen voorprogramma is en er nog wel kaarten beschikbaar zijn. Wij spelen vaak shows en hebben gemiddeld 50 fans die komen kijken. Het lijkt ons daarom voor ons beide een goede zet om als voorprogramma bij Mega Death te spelen zodat u nog meer kaarten verkoopt en wij een nieuw publiek bereiken. Zou ik u een filmpje kunnen sturen zodat u ons zelf ook kunt beoordelen?
(Klinkt interessant, stuur maar op naar info@dollemina.nl) Heel erg bedankt, ik stuur het nu direct op, wanneer kan ik u hierover terug bellen?

dolphin-phoneDit is hoe je het telefoon gesprek kunt beginnen. De programmeur kan op veel manieren antwoorden. Hier een paar voorbeelden:
(Wij zijn op dit moment in gesprek met een andere band, waarom zou ik toch voor jullie gaan?)
(Er zijn nu 300 kaarten verkocht en we hebben capaciteit voor 500 man, dus 50 fans is niet genoeg)

Bedenk daarom een promotieplan voor het optreden zodat je uit kunt leggen wat jij gaat doen om te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen naar het optreden komen.

Wil je weten hoe je een promotieplan schrijft? Lees dan het artikel: Voorbeeld promotieplan voor bands.

Mark GrasmayerGeschreven door Mark Grasmayer.

Posted in: Muziek marketing