Promotie via Facebook voorbeelden

Posted on 17 april 2013

1


Facebook is handig als promotie middel voor artiesten, kunstenaars en acteurs. Ik zal vandaag voorbeelden geven voor het promoten via Facebook. Eerder schreef ik al artikelen over het uitnodigen van vrienden via Facebook, Kunstpromotie en andere Facebook gerelateerde berichten. Maar vandaag bekijken we de nieuwe graph-search van Facebook. Ik denk dat jij door het gebruik te maken hiervan veel meer bezoekers kunt krijgen bij je optredens, exposities, etc.

Facebook promotie voorbeeld

Facebook heeft een nieuwe update uitgerold met daarin graph-search. Met graph-search kun je zoek opdracht invoeren die gerelateerd zijn aan jou netwerk op Facebook. Wat betekend dit voor jou? Als jij een optreden hebt in het centrum van Utrecht en graag mensen wil uitnodigen kun je heel simpel zoeken naar vrienden die in Utrecht wonen. Je krijgt dan een overzicht en kunt dan deze mensen persoonlijk uitnodigen via een privé bericht. En persoonlijk uitnodigen is en blijft de beste manier om bezoekers te krijgen voor beginnende artiesten, kunstenaars en acteurs.

Interessant he? Laten we nu meteen een voorbeeld erbij pakken zodat je kunt zien hoe het werkt.

De basis van Graph-search

Facebook Promotie voorbeeld

Zoals je kunt zien is bovenaan de Facebook pagina de balk verandert in een enorme zoekbalk. Hier kun je zoeken naar van alles en nog wat. Het is voor mij als marketeer echt een droom die uitkomt en ik vermoed dat dit ook de reden is waarom Facebook het versturen van berichten naar mensen die je niet kent betaald gaat maken. Maar dat is nu nog niet zo dus wij gaan weer verder.

Facebook graphsearch voor promotie

In de zoekbalk type je de zoekopdracht, in mijn geval “Friends who live in”. Je ziet direct Utrecht verschijnen, waarschijnlijk omdat ik daar zelf woon. Maar wat je ook ziet is friends who live nearby and live in Utrecht. Dat is een super functie want zo krijg je een overzicht van al je vrienden die in de buurt van of in Utrecht wonen.

FB Je krijgt bovenstaand overzicht. Dit is natuurlijk al heel tof want zo kun je makkelijk al je vrienden één voor één persoonlijk uitnodigen. Maar… Wij gaan nog verder want misschien maak je rock muziek en dan heeft het waarschijnlijk minder effect om mensen een bericht te sturen die niet van rock houden.

Aan de rechterkant zie je een kolom met “Refine this search”. Hier klik je op “SEE MORE”. Dit brengt je bij het volgende scherm:
Doelgroep bereikenHierdoor kun je nog dichterbij je doelgroep komen. Bij “Likes” kun je namelijk invoeren welke pagina zij leuk horen te vinden. Met andere woorden als je een band hebt en muziek maakt net als Foo Fighters dan type je daar Foo Fighters in en selecteert hij vrienden van jou, die in of in de buurt van Utrecht wonen en die Foo Fighters liken.

Gebruik het wijs en maak geen misbruik

Het is belangrijk dat je dit op een slimme manier gebruikt. Jij houd niet van spam en dat doen andere mensen ook niet. Val dus niet al je vrienden lastig want dat kan averechts werken. Daarnaast zullen er vast vrienden van je zijn die bijvoorbeeld een hele andere muziekstijl luisteren maar toch naar je toe zullen komen omdat jij een vriend bent.

Voor beginnende artiesten, kunstenaar en acteurs zijn vrienden en familie één van de belangrijkste factoren voor hun succes, maak hier dus gebruik van. Leg uit waarom het voor jou belangrijk is dat zij komen. Ik hoop dat je veel plezier zult beleven met de nieuwe Facebook graph-search en dat je deze voorbeelden voor het promoten goed zult toepassen!

Is de promotie toch mislukt? Maak je dan geen zorgen maar lees het volgende artikel: Promotie mislukt! Wat nu?

Geschreven door Mark Grasmayer.Mark Grasmayer

Advertenties