Voorbeeld promotieplan band

Posted on 6 maart 2013

2


Een promotieplan schrijven is iets wat weinig bands doen. Toch is het erg handig om een plan te schrijven. Hierdoor denk je samen bewust na over de promotie en door het op te schrijven kun je het ook goed uitvoeren. Maar hoe schrijf je een promotieplan? Ik zal hier een voorbeeld laten zien. Dit promotieplan is geschreven als voorbeeld.

Voorblad -Wat is het? Waar gaat het over? Wie heeft het gemaakt? Wanneer is het gemaakt?
————————————–

PROMOTIEPLAN

Orbit Outlaw met Mark Grasmayer Jesse Straver Yaelan Spoelder

Orbit Outlaw logoAn intergalactic experience!


Geschreven door Mark Grasmayer, cultuurmarketeer, 5 maart 2013

 

+|-/-\-|-

Visuele Rock Band!

+|-\-/-|-

————————————–

Inhoudsopgave 

Inhoudsopgave Blz. 1
Inleiding Blz. 1
Product Blz. 2
Plaats Blz. 2
Prijs Blz. 2
Promotie Blz. 3 – 4
Promotie planning Blz. 5

 

Inleiding

Orbit Outlaw is een visuele rockband. Door gebruik te maken van een lichtshow en beelden onderscheid de band zichzelf. Het verhaal zit niet alleen in de muziek maar ook in de beelden.

Dit promotieplan schrijven wij voor ons optreden op EXF, 28 mei 2013.

In het promotieplan omschrijf ik de marketingmix maar ga ik vooral in op de promotie. Ik wens u veel plezier met lezen. Hieronder vindt u vast een beknopte visuele samenvatting van onze plannen voor Orbit Outlaw.

Voorbeeld Promotieplan voor band————————————–

Product:
Het product is het optreden op 28 mei 2013 van Orbit Outlaw. Bij het optreden van Orbit Outlaw zullen we gebruik maken van live muziek gecombineerd met een licht show en videobeelden. Vaak spelen bands hun nummers en denken ze dat daarmee hun boodschap overkomt, maar wij willen verder gaan en zorgen dat ook de dove mensen onze visie op de wereld kunnen overnemen.

Orbit Outlaw is sterk beinvloed door bands als Triggerfinger en Pink Floyd. Een krakende gitaar met een dikke laag ritme sectie eronder. Energiek, rauw en hard.

Orbit Outlaw’s doelgroep zijn de fans van bovengenoemde rockbands. Door te kijken naar de statistieken van Facebook kun je zien dat de populairste leeftijd van onze fans waarschijnlijk ligt in de categorie 18-34 jaar en zijn zij voornamelijk woonachtig in de regio Amsterdam. (Hier heb ik een artikel over geschreven op een andere site: Hoe kom ik achter de leeftijd van mijn doelgroep?)
Facebook doelgroep herkennen promotieplan

Plaats:
Het optreden van Orbit Outlaw zal plaatsvinden tijdens de EXF avond van de Herman Brood Academie in de Ekko te Utrecht. De locatie is makkelijk bereikbaar met de fiets, lopend, met openbaar vervoer of met de auto. Vlak om de hoek zijn parkeer gelegenheden en de avond eindigt op een vroeg tijdstip waardoor bezoekers, ook met het openbaar vervoer, nog prettig thuis kunnen komen.
Plaats in promotieplan
Vanaf Amsterdam centraal ben je met de auto of met openbaar vervoer binnen drie kwartier bij de Ekko in Utrecht.

Prijs:
Er zal geen entréeprijs zijn voor het optreden. Toegang is gratis waardoor de toegankelijkheid groter is en de drempel om te komen lager is.
————————————–

Promotie:
Voor de promotie kies ik voor de “free media”. Onze act Orbit Outlaw heeft geen budget en zal dus alleen het belangrijkste promotiewapen in kunnen zetten; tijd en aandacht.Ons hoofddoel is om via het promotieplan minstens 50 mensen naar de Ekko in Utrecht te halen. Hieronder vindt u de doelen van ons promotieplan gevolgd door een planning.

Lokale kranten
Regionale kranten behaalden in 2011 nog een bereik van 11% in de leeftijdsklassen tot 35 jaar.[1] Dit is voor mij een reden om de lokale kranten een persbericht te sturen en eventueel telefonisch te benaderen om te vragen of ze het stuk willen plaatsen. Ik zal mij vooral richten op kranten uit de omgeving van Utrecht en eventueel kranten uit Amsterdam, de plaats waar wij repeteren buiten school. Daarnaast heeft het benaderen van de kranten vooral als doel om de band professioneel over te laten komen aan fans.

Een leuke bijkomstigheid is dat het festival op meerdere sites vermeld zal worden van regionale omroepen waardoor de search engine optimization op: “festival in mei”  meer rendement zal krijgen voor EXF.

Lokale radio
Alhoewel de lokale radio niet veel bereik meer heeft voor onze doelgroep[2] zullen we deze alsnog benaderen. Het kost namelijk niet veel tijd en aangezien we weinig budget hebben is al het bereik wat we hebben mooi meegenomen. Door naamsbekendheid te creëren raken mensen wellicht geïnteresseerd en komen ze toch kijken voor Orbit Outlaw of een andere act. Daarnaast heeft ook het benaderen van de radiostations vooral als doel om de band professioneel over te laten komen aan fans.

Direct Marketing
Door op te treden met bevriende rock bands in Amsterdam en Utrecht kunnen wij via hun fans een fanbase opbouwen. Deze fans kunnen wij vervolgens direct benaderen bij optredens om ze uit te nodigen. Wij kunnen ze hier de EXF flyer overhandigen, gemaakt door de Herman Brood Academie. Het doel van de optredens is om op Facebook een fanbase te krijgen van 100 likes waarvan er minstens 20 naar het optreden in de Ekko zullen komen.

In het weekend voor het optreden gaan we nog een laatste direct marketing actie uitvoeren door een akkoestisch optreden te geven op straat. Op de 24 mei in Amsterdam en op 25 mei in Utrecht. Op deze manier bereiken wij onze doelgroep in beide woonplaatsen en hopen wij nog zes mensen te overtuigen om te komen kijken.

Daarnaast willen wij door het mailen en bellen van vrienden en familie nog 30 extra gasten naar Utrecht krijgen.

————————————–

Social Media

Doormiddel van de direct marketing willen we de opgebouwde fanbase gebruiken om verder te promoten. Wij maken een evenement aan waarop wij al onze vrienden, familie en fans uitnodigen. Vervolgens geven wij al deze mensen de kans op een prive concert in hun slaapkamer. Dit werkt als volgt:
Facebook bericht sturen

Dit bericht zullen we ook via Twitter verspreiden, maar dan in ruil voor retweets en reacties.

Naast het verspreiden van deze berichten zullen we vanaf het eerste contact met potentiële fans contact vast houden met ze. Door met ze te praten en chatten zullen ze een sterkere band krijgen met Orbit Outlaw. Hierdoor is de kans niet alleen groter dat zij zelf zullen komen, ze zullen ook eerder mensen vertellen over onze act.

Door ook krantenartikelen, radio interviews en professionele foto’s te plaatsen zullen onze fans het beeld krijgen dat wij echt goed bezig zijn, waardoor zij ons nog beter en leuker zullen vinden.

Het doel van de social media campagne is om minstens 20 mensen naar de Ekko te halen.

————————————–

Planning voor de promotionele activiteiten:

 

Kanaal Wat Wie Wanneer
Lokale kranten Persbericht opstellen. Mark Grasmayer 9 Mei 2013
Lokale kranten Persbericht versturen. Mark Grasmayer 13 Mei 2013, 08:35
Lokale radio Hulpverzoek opstellen voor telefonische interviews. Jesse **** & Mark Grasmayer 10 Mei 2013
Lokale radio Verzoek versturen voor telefonische interviews. Jesse **** & Mark Grasmayer 10 Mei 2013
Direct Marketing Het verspreiden van EXF flyers tijdens akkoestische optredens in de stad Utrecht en Amsterdam. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
24 & 25 Mei 2013 en bij eerdere optredens voor die datum.
Direct Marketing Optreden met bevriende bands in Amsterdam en Utrecht. Vervolgens mondeling mensen uitnodigen. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Vanaf Februari 2013
Facebook Updaten, contact houden met fans en geïnteresseerden. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Nu.
Facebook Evenement aanmaken voor het optreden. Yaelan **** 1 Mei 2013
Facebook Fans laten promoten. Deel het evenement, mits zij mensen mee krijgen geven wij ze een prive webcam optreden van Orbit Outlaw. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Vanaf 1 Mei 2013
Facebook Het EXF filmpje en foto’s van HBA delen op de Orbit Outlaw en individuele pagina’s. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Vanaf het moment dat het filmpje beschikbaar is.
Twitter Fans laten promoten. Deel het evenement, mits zij mensen mee krijgen geven wij ze een prive webcam optreden van Orbit Outlaw. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Vanaf 1 Mei 2013.
Twitter Contact houden met fans. Gesprekken beginnen, vragen beantwoorden, leuke informatie delen en bespreken. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
Nu.
Direct Marketing Vrienden en familie mailen om te informeren over het optreden. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
26 April 2013
Direct Marketing Vrienden en familie bellen als reminder. Yaelan ****,
Jesse **** & Mark Grasmayer
20 Mei 2013

Bedankt voor het lezen!
Als dank wint u een meet & greet bij het EXF festival op 28 mei in de Ekko, tot dan!

Advertenties
Posted in: Muziek marketing