Variabele prijzen voor ballet, muziek, theater en kunst?

Posted on 27 februari 2013

0


Variabele prijzen kunnen ervoor zorgen dat je product beter verkoopt. Dit hoeft niet te betekenen dat je minder verdient ermee of dat mensen zelf kiezen wat ze betalen. Het is een manier om meer aandacht te krijgen voor je product.

De kranten en nieuwsites staan er vol mee
De algemeen directeur, Els van der Plas, van Het Nationale Ballet en De Nederlandse Opera merkte dat mensen steeds langer wachten met het kopen van een kaartje. Daarom hebben ze besloten om in het volgende seizoen met variabele entree prijzen te komen voor alle voorstellingen. Dit houd in dat hoe minder kaarten er beschikbaar zijn, hoe duurder ze zijn.

Door een variabele prijs in te voeren hoopt Els van der Plas dat mensen eerder hun kaarten bestellen. Overigens verliep het vorige opera en ballet seizoen goed en hadden ze een gemiddelde zaalbezetting van 85%.

variabele prijzen

Radiohead en 2D Boy
Een ander voorbeeld voor variabele prijzen is het album In Rainbows van Radiohead en het spel World of Goo van 2D Boy. Ze maakten allebei gebruik van NYOP, name your own price. Door zelf de klant een prijs te laten kiezen kregen ze allebei veel aandacht op internet.

Het album van Radiohead werd 1.8 miljoen keer gedownload voor een gemiddelde prijs van €2.26, volgens Radiohead hebben ze meer geld verdient aan de NYOP release dan aan elk ander album.

Voor het spel World of Goo hebben de makers alle gegevens bekend gemaakt. Gemiddeld kregen ze per verkocht exemplaar via hun eigen site slechts €1.55. Maar door de online aandacht steeg de verkoop in andere winkels. De verkoop resultaten via de Steam winkel stegen namelijk met 40%! Meer cijfers hierover vind je hier: 2D Boy.

Door onderscheid te maken met prijzen genereerden ze aandacht voor zichzelf. Mijn boodschap: Zorg dat je opvalt
ballet

Advertenties