Vergelijking tussen muziek en melk

Posted on 16 januari 2013

2


“If the milk industry can make their product seem sexy and increase consumer demand, there must be hope for music.” Gary Arnold, Merchandising Manager, Best Buy

Mijn naam is Mark Grasmayer. Ik ben artiest, blogger en marketeer. De filosoof Rousseau inspireert mij, ik geloof dat het goed voor je is om te blijven leren. Daarom lees ik vaak artikelen over marketing en kwam daar de bovenstaande quote tegen. Hierdoor vroeg ik mij af hoe het bewust gebruik maken van marketing je muzikale carrière kan beïnvloeden.

 

Marketing is net als seks
Veel mensen denken dat marketing gelijk is aan reclame. Maar reclame is slechts een onderdeel binnen een onderdeel van marketing. Ik zie marketing als het vervullen en creëren van behoeftes en verlangens. Volgens mij kun je als artiest, door bewust om te gaan met marketing, je carrière opbouwen en behouden. Op deze manier kun je jouw hoofdinkomen halen uit jouw passie, muziek.

Je bent zelf een vieze marketeer
Sommige artiesten gruwelen van het woord ‘marketing’, omdat ze denken dat hun nummers commercieël moeten zijn. Ik heb goed nieuws, je muziek hoeft niet te veranderen. Onbewust ben je namelijk al bezig met marketing.

Als jij een nummer schrijft en het laat horen aan een vriend, dan ben jij onbewust bezig met  promotie. Je probeert onbewust op dat moment een verlangen naar jou als artiest en een verlangen naar jouw muziek te creëren. Als je promotie werkt, zal die vriend waarschijnlijk anderen vertellen over jouw nummer, waardoor zij ook een verlangen ontwikkelen naar jouw muziek.

Gibson en de falende flying V
Aan de hand van voorbeelden zal ik je uitleggen hoe je door bewust gebruik te maken van marketing je carrière kunt beïnvloeden. Het eerste voorbeeld gaat over Gibson en de Flying V gitaar.

In 1957 wilde de directeur van Gibson, Ted McCarty het imago van Gibson veranderen. Hij wilde graag dat mensen Gibson als een vernieuwend bedrijf zouden zien. Dit wilde hij bereiken met de introductievan de Flying V gitaar,  echter bestond er nog geen verlangen naar een futuristische gitaar. Dus de Gibson Flying V gitaar flopte. Rond 1967 werd de vraag naar deze gitaar groter. Dit kwam doordat bekende artiesten, zoals Jimmy Hendrix en Lonnie Mack, gebruik maakten van de Flying V.[1]

Gibson Flying V

Het product bestond dus al in 1957, maar er was geen verlangen. Er was niet goed nagedacht over de afzet van de gitaar. Van deze flop heeft Gibson geleerd. Tegenwoordig geven gitaar fabrikanten ook gitaren uit te onder de naam van de artiest.

Seasick Steve
Het tweede voorbeeld is een artiest die tegenwoordig bewust marketing gebruikt, Seasick Steve. De meeste fans denken dat hij tot kort voor zijn bekendheid een zwerver was, maar de afgelopen 27 jaar heeft hij een dak boven zijn hoofd en werkt hij als sessiemuzikant en studio engineer.[2]

Hij heeft zelf het beeld van een dakloze man neergezet en houd deze nog steeds in stand. Hoe hij dit doet wil ik je nu laten zien.

Ten eerste gaat het om je product. Als je product niet goed is dan heeft promoten ook geen of een ongunstig effect. Bij zijn product de cd, ‘Cheap’, is alles uitgedacht. De sound, stijl, verpakking, thema, etc. De hele cd geeft het idee dat Seasick Steve nog steeds een hobo is. Een arme zwerver.[3]

Dit is zijn imago. Niet alleen door z’n uiterlijk, maar door alles wat hij doet, maakt en zegt. Hij is er niet voor veranderd, hij beeld alleen zijn karakter sterk uit. Doordat Seasick Steve een groot netwerk binnen de muziekindustrie had opgebouwd met behulp van zijn werk als sessiemuzikant en studio engineer, kon hij gemakkelijk zijn cd promoten. Hij kwam via een vriend terecht bij Jools Holland tijdens de oud en nieuw uitzending.[2] Seasick Steve sleeping on a bench

Seasick Steve heeft een verlangen gecreërd naar zijn verhaal wat je terug hoort en ziet tijdens zijn concerten en op zijn cd’s, dvd’s, shirts en andere merchandise. Hij schetst een beeld dat je met een beetje geluk een popster kan worden. Geloof je nog steeds in het “geluk” van Seasick Steve of denk je dat hij keihard aan die cd gewerkt heeft?

Geloof je al in marketing voor artiesten? Zo niet, bedenk dan wat er gebeurd als Seasick Steve zijn baard afscheert, een paar mooie villa’s koopt en een sponsorship aangaat met G-star en Armani. Stel je voor dat Seasick Steve’s nieuwe cd gast artiesten bevat als Rihanna en Justin Bieber. Denk je dat hij nog fans heeft? Of denk je dat hij zich bewust vast houd aan zijn marketingplan en aan zijn opgebouwde imago?

Marketing hoeft niet op te vallen
Ik hoop dat je beeld van marketing al verandert is. Marketing is niet zo hard mogelijk schreeuwen dat mensen je cd moeten kopen. Marketing is veel meer en als jij je er in verdiept kan het jou verder helpen. Het gaat namelijk niet om het veranderen van jou of jouw product, maar juist om het laten zien wie jij bent en wat jouw product is.

Als je altijd te laat bent of je nooit optimaal voorbereidt, dan werkt dit als negatieve marketing. Wanneer collega’s weten dat jij de gitarist met de zweverige sounds bent, die altijd op tijd is en hard werkt, ben je al bezig om jezelf te profileren. Onbewust ben je dan al bezig met marketing. Door je hiervan bewust te zijn, kun je zelf bepalen welk beeld mensen van je hebben. Je kunt ervoor zorgen dat mensen naar jou verlangen of dat mensen je verafschuwen.

‘Ik had nog zo gezegd geen bommetje!’
Wat vind je interessanter een cd die je zelf hebt opgenomen of een pak melk? Marketing werkt bij melk, de meeste van ons zullen nog de reclame herinneren van Melkunie “Ik had nog zo gezegd geen bommetje!”. Als marketing werkt bij melk, wat denk je dan van marketing voor jouw nieuwe cd, muziekschool, studio of ander muziek gerelateerd bedrijf.

Wil jij succesvol een jazz cd uitbrengen, dan is het onwaarschijnlijk dat je jouw doel bereikt wanneer je eruit ziet als een ‘die-hard Iron Maiden fan’. Onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk, want als jij bewust omgaat met marketing kun je de nieuwe Seasick Steve worden. je kunt jezelf zijn en zorgen dat mensen graag met je samen werken. Marketing houdt niet in dat jij je moet aanpassen, maar zorgt ervoor dat mensen een positief beeld krijgen.

Wil je meer weten over marketing? Kijk dan op één van mijn blogs.

Voor de culturele geïnteresseerden:
www.cultuurmarketing.wordpress.com
Hier vind je tips gericht op de cultuur sector.

Voor de bewuste marketeers die nog veel meer willen leren:
www.markmarketingpro.com
Hier vind je tips over marketing, ondernemerschap en alles
wat jou verder kan helpen om je doelen te bereiken.

 

Vriendelijke groet,

Mark Grasmayer

Artiest, marketeer en blogger

——————————————————————–
Essay geschreven in opdracht van Herman Brood Academie.
Advertenties
Posted in: Muziek marketing