Interview met een beeldend kunstenaar

Posted on 17 oktober 2012

1


Lees hier een interview met Karin Hoogesteger over het werken als beeldend kunstenaar. Wat heb je nodig en hoe bereik jij je doelen? Laat je inspireren door haar verhaal.

Wie is Karin Hoogesteger?
Karin Hoogesteger is een beeldend kunstenaar. Mensen, dieren, plantaardige en geometrische vormen staan centraal in haar schilderijen. Haar werk is te zien bij diverse galeries en kunstuitlenen.

“In mijn leven en werk probeer ik uit de chaos en illusie de grenzen van mijn bestaan af te tasten, de werkelijkheid achter de werkelijkheid te onderzoeken.Dat uit zich in een blik, emotie, of bevreemdend gevoel waar de toeschouwer mee te maken krijgt en wat zich pas in tweede instantie aandient bij het bekijken van het werk. Het is niet zozeer het beeld dat wordt geschilderd, maar de gedachtestroom dat het beeld oproept wat belangrijk is.”

Waarom besloot jij kunst te maken?
“Op de kunstacademie ben ik afgestudeerd als illustrator, maar ben een paar jaar na mijn afstuderen gaan schilderen. De drang was er ineens, nadat ik begonnen was met een diep zelfonderzoek. Er gebeurde in die tijd veel binnenin me en dit moest ik eenvoudigweg uiten. Het werden grote schilderijen met als aanleiding mijn kindertijd. Sindsdien ben ik niet meer gestopt met schilderen.”

Hoe ben je op het punt gekomen waar je nu bent (belangrijke mensen ontmoet, belangrijke deals, etc.)?
“Eigenlijk ben ik helemaal niet goed in netwerken. Ik zou het wel willen, maar op de één of andere manier leidt het me alleen maar van mijn eigenlijke doel en drijfveren af, en als ik iets onderneem puur vanwege het netwerken draait het vaak op niks uit. Mijn schilderijen spreken voor zich, mensen vinden het mooi of niet. Gek genoeg weet ik vaak wel waar ik ongeveer heen wil met mijn werk en op een gegeven moment komen ze zelf op mij af. Dat is me al enkele keren overkomen op cruciale momenten, zo is er bijvoorbeeld een galerie uit Amsterdam aan wie ik mijn werk wilde laten zien, helaas wuifde ze mij weg omdat ze veel kunstenaars langs krijgen. Een aantal jaar later zagen ze mijn werk op een beurs waar ze zelf ook stonden, en plots wilden ze mij vertegenwoordigen.”

Kom je rond van alleen kunst of heb je er nog een andere baan naast?
“Naast mijn beroep als zelfstandig beeldend kunstenaar ben ik coach voor gezinnen en jongeren met problemen, die een plan willen maken voor de toekomst. Dit doe ik op freelance basis voor de Eigen Kracht Centrale.

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen voor een kunstenaar?
“Belangrijke eigenschappen zijn natuurlijk creativiteit, zelfstandigheid, goede keuzes maken en oplossingsvermogen… maar doorzettingsvermogen en discipline staan bovenaan. Omdat het vaker tegenzit dan mee, ook als niemand op je kunst zit te wachten, moet je toch gewoon elke dag in je atelier werken.”

Heb je nog een tip voor een beginnend kunstenaar?
“Neem goedbedoelde tips met een dikke korrel zout, en luister naar jezelf. Als je een goed idee hebt, gewoon doen. Discipline en doorzetten maken het verschil. Je kunt nog zo creatief zijn, zonder dit kom je er niet.”

Wie is jouw favoriete kunstenaar?
Ik heb bewondering voor het werk van Michael Raedecker vanwege de sfeer van zijn schilderijen.
Marlene Dumas voor de uitdrukking van de emoties in de figuren die ze schildert, alsmede haar materiaalgebruik.
Wil je zelf nog iets vertellen?
“Beeldend kunstenaar word je niet omdat er een markt voor is, maar omdat er een drijfveer vanuit jezelf is, waardoor je wilt scheppen.

Dit is zowat het enige beroep waarin de markt niet aansluit bij het aanbod. Er komen immers elk jaar weer nieuwe kunstenaars bij terwijl de markt uitermate verzadigd is. Daarom is het ook moeilijk te combineren met ondernemerschap. Kunst is immers emotie, en commercialiteit heeft vaak een remmende werking op de natuurlijke stroom. Zo ervaar ik het tenminste.

Het mooie van dit vak is wel, dat -mits de creativiteit er is- je altijd werk hebt, ongeacht wat de markt doet. Of je er van kunt leven blijft een tweede. Maar ben je echt beeldend kunstenaar dan mag dit nooit de aanleiding zijn om je werk te (blijven) doen.”

Kort samengevat
Creativiteit en passie zijn belangrijk, dit zijn niet alleen de ingrediënten om je kunst te maken maar ook de motivaties om door te zetten. Lef en doorzettingsvermogen is een gedeelte van ondernemerschap wat je nodig hebt. Zet flink door en ga goed om met tegenslagen dan kun je omzetten tot inkomen. Één van de belangrijkste dingen daarvoor is zorgen dat mensen jouw werken te zien krijgen.

Karin Hoogesteger zei: “Beeldend kunstenaar word je niet omdat er een markt voor is, maar omdat er een drijfveer vanuit jezelf is, waardoor je wilt scheppen.”.
Daar ben ik het mee eens, een markt is er niet, je maakt de kunst omdat je het leuk vindt en tegelijkertijd maak je een eigen markt voor jouw kunst doordat je het graag wil laten zien.

Meer werk van Karin Hoogesteger zien? Kijk dan op haar site: Karin Hoogesteger.

Meer artikelen lezen over kunstmarketing? Klik dan op deze link: Kunstmarketing
Op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en meer? Like cultuurmarketing op Facebook: Cultuurmarketing

