Zeven handige communicatie tips

Posted on 3 oktober 2012

0


Succesvolle mensen hebben vaak iets gemeen, ze communiceren goed. Als je kijkt naar interviews met Stevie Wonder, Justin Bieber, Prince, etc. dan zul je de tips die hieronder staan herkennen. Wil je aan je partner uit leggen dat je de komende weken elke avond wil werken of ben je in gesprek met een boeker van een popzaal? Onderstaande tips kun je gebruiken en zullen je helpen in elke situatie.

#1 Denk na voordat je iets zegt
Het klinkt zo logisch maar toch flappen de meeste mensen er dingen uit. Bedenk van te voren wat je wil bereiken. Wil je alleen een boodschap overbrengen of wil je de ander overtuigen? Dit zal bepalen hoe je het gesprek begint.

#2 Wees direct
Mensen worden nerveus als je om een onderwerp heen draait. Zorg dat je duidelijk bent en dat het onderwerp duidelijk is. Als jij er omheen praat dan veroorzaak je verwarring.

#3 Luister naar de ander
Veel mannen krijgen te horen dat ze niet luisteren. Deze tip kan je meteen van dat probleem af helpen. Luister eerst wat de ander zegt en bedenk pas als degene uitgesproken is wat jij daarop te zeggen hebt. Concentreer je eerst op het luisteren dan komt de boodschap van de ander duidelijker over en kun je er beter op reageren. 

#4 Laat je niet afleiden
Ben je in gesprek met iemand? Klap even je laptop dicht, doe je telefoon in je broekzak en kijk de persoon aan waarmee je in gesprek bent.

# 5 Stel vragen
Om erachter te komen wat mensen willen kun je vragen stellen. Stel alleen open vragen. Het is namelijk de bedoeling dat de ander uitleg geeft en niet alleen ja of nee kan antwoorden. Wanneer je iets niet snapt vraag dan om verdere uitleg, nadat de ander uitgesproken is.

#6 Geluid en geluidjes
Uhm.. uh.. Hmm.. Aaah.. irritant hè? Je kunt beter even stil zijn tijdens het nadenken. Dan kom je rustiger over. Daarnaast moet je opletten dat je niet te hard of te zacht praat. Wanneer je hard praat in een stille omgeving kan je imponerend overkomen waardoor je bij de ander negatieve gevoelens oproept tegenover jou. Blijf daarom kalm.

#7 Lichaamstaal
Woorden zijn belangrijk maar het is je lichaam die zal bepalen hoe de boodschap overkomt. Probeer in gesprekken een ophouding aan te nemen. Door je armen over elkaar te leggen of door de weg te draaien van de ander geef je een signaal af dat je geen interesse hebt in de boodschap.
Er is veel te vertellen over lichaamstaal dus hier zal ik een apart artikel over schrijven. 

Vond je deze tips nuttig? Deel ze dan op Facebook en “like” Cultuurmarketing!

Advertenties