Hoe promoot ik een boek of e-boek?

Posted on 29 augustus 2012

1


De meeste mensen kunnen zich inbeelden dat het veel werk is om een (e-)boek te schrijven maar daar houd het nog niet op. Al tijdens het schrijven van je boek kun je beginnen met de promotie en dat kan heel lastig zijn als je geen plan hebt. Daarom schrijf ik hieronder een lijst met tips zodat jij kunt leren hoe je een e-boek promoot. 

Betrek mensen tijdens het schrijf proces
Door mensen te interviewen, citeren of te vragen om feedback betrek je ze bij jouw boek. Op het moment dat je boek af is zullen ze dan ook blij zijn om erin voor te komen en zullen ze je waarschijnlijk helpen met promoten door erover te praten.

Maak een Facebook pagina aan
Zorg dat je een grote sociale kring krijgt op Facebook waarmee je contact houd. Op deze manier kun je zodra het boek uit is op Facebook om hulp vragen met promotie. Het enige wat je ze hoeft te vragen is om te klikken op delen. Je bereik is dan enorm omdat je de mensen waar je zelf contact mee hebt gelegd bereikt maar ook de mensen waarmee zij contact hebben gelegd.

Maak een site voor je boek uit is
Begin al zes maanden van te voren met je site. Zorg dat mensen op je site blogs kunnen lezen, filmpjes kunnen kijken, meer informatie over jou kunnen lezen, zich kunnen aanmelden op een nieuwsbrief, etc.

Hoe langer mensen op jouw site zitten des te meer zullen ze jou vertrouwen en volgen.

Maak een distributielijst
Zoek op welke mensen belangrijk zijn in het gebied waarover jouw boek gaat, stuur deze mensen een gratis versie van je boek vlak voordat hij uitkomt. Denk aan bloggers, journalisten, specialisten, etc.

Begin een wedstrijd
Er zijn verschillende manieren om de wedstrijd te houden. Je kunt bijvoorbeeld een wedstrijd houden op Facebook waardoor mensen je pagina moeten like’n en een bericht moeten delen. Geef op deze manier een aantal boeken weg als prijs.

Release
Werk naar een dag toe waarop het boek uitkomt. Alle mensen die erbij betrokken zijn zullen dan opgewonden zijn tegen de tijd dat het daadwerkelijk uitkomt. Stuur de dag ervoor ook een mail naar iedereen die betrokken is dat het morgen zover is. Zo geef je journalisten (die al een exemplaar hebben) de kans om hun artikel af te schrijven en te kunnen publiceren op de dag dat het uitkomt.

Geef een deel gratis
Plaats een deel van je boek gratis en geef aan het einde mogelijkheid om het te kopen (zie mijn vorig artikel: Hoe kun je geld verdienen aan het schrijven van een e-boek?)

F.A.Q.
Geef aan het einde van je boek en aan het einde van artikelen in je boek een mail adres waarop mensen vragen kunnen stellen, de antwoorden op de vragen die je krijgt plaats je op jouw site.

Leg boeken op plekken waar je doelgroep komt
Heb jij bijvoorbeeld een boek geschreven over het kiezen van een kapsel kun je deze bij je lokale kapperszaken neerleggen. Hier kunnen mensen al een deel lezen tijdens het wachten en als ze je boek leuk genoeg vinden zullen ze vragen waar ze het kunnen kopen.

Vraag om reviews
Geef aan het einde van je boek een link waar mensen hun review achter kunnen laten. Verzamel daarnaast reviews van journalisten en opinieleiders. Opinieleiders zijn mensen die keuzes van grote groepen beïnvloeden bijvoorbeeld een radio dj of tv presentator. Plaats de beste reviews vooraan in je boek en op je website.

Maak een pers gedeelte op je site
Zorg dat de pers makkelijk aan plaatjes en informatie over je boek kan komen. Op deze manier hoeven zij minder moeite te doen om een artikel te schrijven over jouw boek.

Zorg dat je visitekaartjes bij je hebt
Het kan zijn dat je mensen tegenkomt bij de bus of op een feestje die interesse hebben in jouw boek, daarom is het belangrijk dat je altijd visitekaartjes hebt zodat ze jou terug kunnen vinden op internet.

Boek promoten
Heb jij een boek geschreven en wil je dat mensen het lezen? Laat dan in een reactie achter waar je boek overgaat en een link naar je boek. Laat ook meteen weten welke tips jij gebruikt hebt bij het promoten van jouw e-boek.

Wil je meer weten over marketing en cultuur marketing volg mij dan op facebook: https://www.facebook.com/cultuurmarketing

Vragen, feedback en reacties zijn altijd welkom!

Vriendelijke groet,

Mark Grasmayer

Advertenties
Posted in: Uncategorized