Wat is marketing?

Posted on 1 augustus 2012

1


Er zijn talloze definities van marketing daarom heb ik besloten mijn definitie op te schrijven. Ik zie marketing als het binden van mensen aan je product of merk. Om dit te bereiken moet de marketingmix goed zijn. De marketingmix is een combinatie van zes P’s. 

Product
De marketingmix begint met je product. Ben jij bijvoorbeeld een kunstenaar en maak je een schilderij dan zijn er een aantal belangrijke dingen om aan te denken.

  1. Je product moet kwalitatief goed zijn. Als je schilderij snel uit elkaar valt zal degene die het gekocht heeft een diep ongelukkig gevoel krijgen.
  2. Het product moet goed verpakt worden als het getransporteerd wordt. Ook kun je hierbij denken aan de vormgeving, een leuke verpakking wordt beter onthouden.
  3. Is je product uniek, opvallend, leuk, etc. dan zal het uiteindelijk beter verkopen. Want als het uniek is, dan is het alleen bij jou te koop. 

Prijs
De prijs zegt iets over je product. Als voorbeeld gebruiken we een kunstwerk.

Heeft het kunstwerk een hoge prijs? Dan zal het beter verkopen in de hogere stand want daar zegt de prijs van een kunstwerk in huis iets over hun status. Wil jij dus als kunstenaar op deze groep mikken dan zul je de prijs daarop moeten afstemmen. Als het te duur is kopen ze het niet, is het te goedkoop dan willen ze er niet mee gezien worden.

Heeft het kunstwerk een lage prijs? Dan zorg je voor meer toegankelijkheid en kun je aan een breder publiek verkopen. Dat zal dan ook nodig zijn want je moet dan ook meer verkopen zodat je elke avond kunt eten.

Personeel
Het personeel is een belangrijk en vaak vergeten onderdeel van de marketingmix. Bedenk goed met wie je samenwerkt. We nemen als voorbeeld een muziekfestival.

Wanneer mensen naar je muziekfestival toe komen en de beveiliging is onredelijk of komt bedreigend over dan krijgen mensen een slecht gevoel. Dat slecht gevoel koppelen ze aan jouw festival. Hetzelfde geld als iemand tijdens een festival informatie gaat vragen en er zit een chagrijnige oude taart die geen zin heeft om even vriendelijk te helpen. Met andere woorden zorg dat je personeel vriendelijk en behulpzaam is. Zorg dus ook goed voor je personeel!

Plaats
De plaats waar jij je product uitbrengt kan zorgen dat het flopt of scoort. We kijken naar twee voorbeelden.

Voorbeeld 1: Je bent een beginnende theater groep uit de omgeving Rotterdam.
Het is dan logisch als je in de buurt van Rotterdam de eerste show houd want daar zal het meeste publiek zijn. Het is ook belangrijk dat je denkt aan de bereikbaarheid, is de locatie vlakbij openbaar vervoer en is er (gratis)parkeergelegenheid vlakbij? Wanneer je deze vragen met ja kunt beantwoorden is je publiek eerder geneigd te komen kijken.

Voorbeeld 2: Je bent een beginnend popartiest en gaat een single uitbrengen. Natuurlijk wil je dat hij door heel Nederland te koop is dus zet je hem op iTunes, Spotify, Bandcamp, etc.
Wel moet je dan bedenken of je er geld aan wil verdienen of dat je het als promotie wil gebruiken.

Als jij fysieke exemplaren wilt verkopen dan is het handig om een stand neer te zetten bij je optredens of om te kijken of je afspraken kunt maken met een lokale muziekwinkel (of andere winkel).

Promotie
Alle communicatie die je voert richting klanten/fans is promotie. Een aantal promotie voorbeelden.

Reclame: Je gaat de stad in met flyers waarop een leuke bladzijde uit je boek te lezen is en deelt dit uit.

Imago: Door een imago op te bouwen kun je jezelf onderscheiden.

Social Media: Door je social media in orde te houden en goed te gebruiken promoot je jezelf.

Aanbieding: Koop nu het nieuwe boek “De witte geitenberg” en je krijgt gratis het boek “Drie kleine keuteltjes” erbij.

Plan
Dit is geen standaard marketingterm, deze heb ik er zelf bij gezet. Ik vind het belangrijk dat je als marketeer een goed plan hebt met een duidelijke planning. Wanneer je een goed plan hebt en een duidelijke planning kunnen mensen namelijk beter meewerken en je ziet dan zelf ook beter of je de hele marketingmix goed gebruikt.

Om te zorgen dat je niet alles alleen heeft te doen maak je voor het personeel een lijstje met: Wie, Wat, Waarom, Hoe, Wanneer (en eventueel Waar)

De basis
Ik hoop dat de basis van marketing nu duidelijk voor je is. Mocht je hier toch nog vragen over hebben kun je gerust contact opnemen. Wil je meer weten over marketing en cultuurmarketing volg mij dan op facebook: https://www.facebook.com/cultuurmarketing

Vragen, feedback en reacties zijn altijd welkom!

Vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Advertenties