De platenmaatschappij dat ben jij!

Posted on 18 juli 2012

1


Dit artikel schrijf ik voor mensen die denken; “Hoe kom ik aan een platenmaatschappij?” of “Hoe krijg ik een platencontract?”. Wat ik hoop te bereiken is dat jij je afvraagt “Wat heb ik aan een platenmaatschappij?”. Aan het einde van het artikel geef ik een link van een platenmaatschappij die iedere band tekent maar lees eerst de rest van het artikel en voorkom dat je als band of artiest stil komt te liggen.

Wat doet een platenmaatschappij?
Een platenmaatschappij is een commercieel bedrijf, zij willen winst maken en doen dat door de verkoop van muziek, het verhuren van bands/artiesten en via de verkoop van merchandise.

Hier een aantal voorbeelden van wat een platenmaatschappij kan doen voor jou:
* Ze geven een lening zodat jij een cd  kan opnemen en drukken. Nadat je de lening terugbetaald hebt willen ze nog steeds een deel van de inkomsten.
* Ze promoten je door posters op te hangen en je te pluggen bij de radio (vroeger ook MTV/TMF).
* Ze verspreiden jou cd over alle muziek winkels in Nederland zodat deze overal te koop is.
* Ze boeken je bij andere grote bands zodat je kunt spelen in volle zalen en meer fans kunt genereren.

En zo zijn er nog veel meer dingen die ze kunnen doen maar de macht die je zelf hebt neemt toe. Via internet kun je promotie doen, je single/album kun je wereldwijd verkrijgbaar maken en je kunt zelf contact met bands opzoeken.

Er is veel wat je zelf kunt doen, je zult alleen hard moeten werken maar als je muziek goed is en je veel zelf doet dan kun je veel bereiken zonder een platenmaatschappij en zonder een deel van je inkomsten af te staan. Hieronder een voorbeeld van een verdeling van inkomsten:

Wat kan jij doen?
Een platencontract kan veel nadelen opleveren die je als beginnend artiest niet kunt gebruiken omdat het zorgt dat jij jezelf niet meer kunt zijn. Ik vind dat je als beginnend artiest eerst hard aan jezelf moet werken zodat je een sterk karakter opbouwt waar niemand doorheen kan prikken. Als je geen sterk karakter hebt is de kans groter dat je een eendagsvlieg worden die na de release van één single en één tour in een kastje wordt weggelegd. Bouw rustig een fanbase op want dan heb je er langer profijt van en lopen ze minder snel weg van je band.

Platenmaatschappijen kunnen restricties opleggen. Een aantal voorbeelden kunnen zijn:
* Je kiest niet zelf welk nummer je single wordt.
* Je kiest niet zelf wanneer je muziek uitbrengt.
* Ze kiezen samen met jou wat er in de videoclip gebeurd en bij welk nummer er een videoclip komt.
* Zij boeken de shows voor jou, dit betekend dat je geen andere boeker in dienst kunt nemen, als zij jou niet boeken dan kun je niet spelen.

Wil je toch een platenmaatschappij?
Heb je alle nadelen bekeken en alles gedaan om zelf volle zalen te trekken? Zelf een netwerk opgebouwd? Zelf promotie gedaan? Zelf een fanbase opgebouwd? Zelf bands benaderd? Zelf geld verdient om een plaat op te nemen? Zelf boekingen gedaan?

Bedenk dan goed waarom je een platenmaatschappij wil, wat kunnen zij voor jou doen en staat in het contract ook vast dat zij dit doen voor jou?

De platenmaatschappij om op te scheppen
Heb je dit allemaal gelezen maar wil je niet hard werken en wel kunnen zeggen tegen andere muzikanten dat je een platenmaatschappij hebt? Meld je dan aan bij deze platenmaatschappij: Any and All Records. Zij zullen helemaal niets voor je doen maar je hoeft ze ook niets te betalen en je kunt dan wel heel stoer zeggen tegen iedereen dat je bij een platenmaatschappij zit.

Door dit artikel kun je het idee krijgen dat ik tegen platenmaatschappijen ben maar dat is niet zo. Ik denk dat je als artiest of band eerst zelf alles moet leren en gedaan moet hebben zodat je weet waar je over praat. Heb je dit gedaan weet je namelijk beter wat jij wil dat een platenmaatschappij doet voor jou. Daarnaast ben je ook pas interessant voor een platenmaatschappij als je zelf al volle zalen trekt.

Vond je het artikel interessant? Deel het dan en volg mij op Facebook: 
Cultuur Marketing

Vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Advertenties
Posted in: Muziek marketing