Guerrilla Marketing Voorbeeld

Posted on 10 juli 2012

6


Deze week bekijk ik een guerrilla marketing stunt en geef ik een korte  analyse. De band die deze stunt uitgehaald heeft is My Worst Case Scenario, een post-hardcore rock band uit Nederland. Ze hebben met hun stunt veel aandacht gekregen.

De stunt
Voor een school opdracht moesten de bandleden een marketing stunt bedenken,  zij kwamen toen voor hun aankomende EP: Lost and Found op het idee om een postertje te maken waarop staat dat de zanger vermist is. Tips konden mensen dan via de Facebook-pagina van de band geven. Overduidelijk geen echte vermissing dus. Het bericht verspreide snel via Facebook en Twitter, het werd meer dan 100 keer gedeeld is.

Positieve kant
Ze hadden meer dan 15.000 mensen als bereik voor hun Facebook pagina. Met andere woorden als ze hun Facebook pagina goed onderhouden dan zullen er vast een stuk of honderd zijn die de pagina blijven volgen. Heel erg goed gedaan dus van deze jongens. Hier in een filmpje kun je zien hoe de stunt in zijn werk ging. 

Negatieve kant
Op hun Facebook pagina is er een discussie of ze dit kunnen doen. Maar het lijkt mij dat als Axe de hele voorkant van de Spits mag gebruiken om reclame te maken dat deze stunt gewoon toegestaan en erg slim is. Je kunt het wel walgelijk vinden, maar dat is dan je eigen mening. Het sluit aan op de humor van hun doelgroep.

Een aantal minpuntjes of verbeteringen zitten alleen in de uitwerking van My Worst Case Scenario.

# 1. In het filmpje hoor je een heel tof nummer van de Staat, dat is leuk maar raar.. Juist in dit filmpje hadden ze hun eigen muziek al moeten plaatsen.
# 2. Gebruik van een statief. Het filmpje hebben ze van te voren over kunnen denken. Toch is het een erg rommelig filmpje. Als je professioneel over wilt komen kun je het best even een statief gebruiken en een goede camera!
# 3. Zorg dat je zoekmachine resultaten goed in elkaar zitten. Wanneer je nu de band opzoekt kom je als eerst bij hun Myspace-pagina waar al een jaar niet ingelogd is. (Misschien beter die hele Myspace dan maar weg te doen.)

Tips
Ben je van plan zelf een guerrilla marketing stunt uit te halen. Onthoud dan dus goed dat je het goed voorbereid en tot detail uitwerkt. Je hebt niet in de hand hoe groot zo’n stunt uitpakt. Daarnaast is het handig om te zorgen dat je weet wat je doet na de stunt en dat je alles klaar hebt liggen.

Deze band zou bijvoorbeeld deze week kranten/radio/tv stations kunnen benaderen met dit verhaal en vervolgens proberen langs te gaan om uit te leggen waarom ze dit gedaan hebben en wat ze zelf verwachtten te bereiken. Uiteindelijk kunnen ze dan zeggen dat ze hun excuus willen aanbieden aan mensen die het “beledigend” vinden.

De week erna komt dan hun nieuwe EP Lost and Found uit die je dan kunt downloaden vanaf hun eigen website.

Jouw mening
Nog meer guerrilla marketing voorbeelden vind je HIER. Meer tips hierover kun je vinden in een ouder artikel over buzz marketing. Ik ben benieuwd wat jij van deze stunt vindt. Laat hieronder of op Facebook even een reactie achter.

Vond je het artikel interessant? Deel het dan en volg mij op Facebook: 
Cultuur Marketing

Vriendelijke groet,

Mark Grasmayer

Advertenties