Hoe ziet de site van een kunstenaar eruit?

Posted on 27 juni 2012

2


Als je dit leest heb je waarschijnlijk besloten om een site te nemen, heel goed! Plaats gerust een link naar je site in de reacties op het moment dat hij af is. Er zijn als kunstenaar  een aantal dingen waar je aan moet denken bij het maken of laten maken van een site. Je kunt snel dingen vergeten daarom heb ik een checklist gemaakt zodat je kunt controleren of jouw kunst site helemaal in orde is.

De home page
Heb je aantrekkelijke foto’s geplaatst van je kunstwerken waardoor mensen op je site blijven?

Past het design van je site bij jouw kunst?

Is er een nieuws feed?

Heb je een eigen logo op elke pagina?

Staat onderaan bij elke pagina je bedrijfsnaam, mail adres en copyright informatie?

Simplicity is power
Is je menu balk overzichtelijk?

Heb je een vast blokje met social media buttons op elke pagina?

Is er een vast blokje met RSS feed en contact mogelijkheid?

Kunnen mensen op elke pagina hun mail adres opgeven voor de mailing lijst?

Foto’s en verkoop van kunst
Heb je een gallerie waarin mensen de kunst kunnen sorteren op prijs meest bekeken, genre, etc.?

Heb je professionele foto’s van je kunst op je site? (Goed belicht enzo)

Staat bij elke foto erbij hoe groot het kunstwerk is?

Staat bij elke foto erbij hoeveel het kunstwerk kost?

Kun je gemakkelijk met een paar klikken het kunstwerk afrekenen? (Je klikt op het kunstwerk, dan komt er een keuze hoe je betaalt, je klikt hoe je wilt betalen, je vult je afleveradres in en kunt aanvinken dat je de verkoop voorwaarden gelezen hebt, je klikt op afrekenen, de bestelling is geplaatst!)
Deze stap is erg belangrijk, mensen twijfelen snel dus zorg dat het heel erg simpel is om af te rekenen.

Heb je de verkoop en aflever voorwaarden geplaatst zodat iedereen ze makkelijk kan vinden?

Heb je een icoon om te laten zien dat mensen veilig en vertrouwd kunnen afrekenen bij jou?

De Artiest
Maak een apart kopje met informatie over jezelf. Hieronder kan je meerdere dingen zetten.

Staat er een verhaal geschreven door jou als artiest met jou blik op kunst, waarom maak je de kunst? Wie inspireren jou?

Heb je een biografie geschreven vanuit de derde persoon? Waarin verteld wordt wat je allemaal bereikt hebt. Welke exposities heb je gedaan, heb je les gegeven, bij welke museums hangt je kunst, etc.

Media
Heb je een pagina met alle foto’s, artikelen of filmpjes over jouw en je kunst die verschenen in de media? Denk aan interviews, reviews, aankondigingen van voorstellingen, etc.

Heb je ook links naar sites die over jouw kunstwerken spreken?

Contact
Staan al je contact gegevens er? Wanneer je wil verkopen zul je goed bereikbaar moeten zijn, chat, telefoon nummer,  e-mail adres en een adres.

Heb je nog meer sites? Zo ja, plaats dan hier links naar die sites en je social media sites.

Mobiel
Is al het bovenstaande even overzichtelijk en eenvoudig op een mobiel of tablet?

Aan de slag!
Ik hoop dat je de checklist goed kunt gebruiken. Mocht je nog een voorbeeld willen zien kun je hier kijken:
http://www.kimiarts.com/  (Alleen heeft zij het verkoop gedeelte niet helemaal op orde).

Voor het verkoop gedeelte kun je het beste kijken hoe een grote site als www.bol.com dat doet.

Vond je het artikel interessant? Deel het dan en volg mij op Facebook:
Cultuur Marketing

vriendelijke groet,

Mark Grasmayer

Advertenties