Hoe promoot je richting een doelgroep?

Posted on 6 juni 2012

5


Aan de hand van mijn vorige twee artikelen heb je een doelgroep kunnen bepalen voor jezelf. In dit artikel zal ik je uitleggen hoe je kunt promoten richting je doelgroep! Aangezien deze blog vooral aan beginnende artiesten, kunstenaars, e.d. gericht is ga ik er vanuit dat je geen budget hebt. Daarom gaan we samen kijken naar gratis manieren van promotie!

Online doelgroep onderzoek
Je leest nu het 3e artikel uit een reeks van 3 artikelen:

Artikel #1: Bestuderen van collega artiesten, kunstenaars
Artikel #2: Controleren van je doelgroep via Social Media sites
Artikel #3: Het promoten van je werk richting jouw doelgroep

Social Media sites
Wanneer je weet wat je doelgroep is kun je ze heel makkelijk benaderen via internet. De makkelijkste social media sites om je doelgroep mee te bereiken zijn Hyves, Netlog en Myspace. Het doel van het promoten van je werk is om mensen kennis te laten maken met jouw kunst en vervolgens een band op te bouwen met ze. Laten we meteen aan de slag gaan!

Geen spam!!!
Wanneer je zorgvuldig een lijstje hebt opgesteld met je doelgroep ga je een bericht opstellen gericht aan één persoon. Bijvoorbeeld je doelgroep zijn jongens en meisjes tussen de 15 en 25 jaar, luisterend naar Rock Muziek van de band Kane, vooral vrijgezellen uit de buurt van Amsterdam.

Een bericht zou dan kunnen zijn:
“Heey …..,

Mijn naam is Jimi en ik ben de gitarist van de rockband De Jimi Ervaring, het viel mij op dat je rock muziek luistert en uit de buurt van Amsterdam komt. Vandaar dat ik je een bericht stuur, ik maak zelf namelijk met mijn band een nieuwe album en we komen uit Amsterdam. Ik ben benieuwd hoe je onze muziek vindt, hier is een link naar onze nieuwe videoclip:”

Zorg ervoor dat je het bericht persoonlijk opstelt en je ze één voor één gericht stuurt aan mensen, doe je dit niet dan zullen mensen je markeren als spam.

Hyves, Netlog en Myspace
De reden dat Hyves, Netlog en Myspace goede social media sites zijn is de zoekfunctie. Bij Hyves zijn er groepen gemaakt waardoor je makkelijk fans van andere bands terug kunt vinden, ben je dus op zoek naar mensen die van beeldende kunst houden dan kun je die via Hyves vinden:

Of ben je bijvoorbeeld op zoek naar jongens tussen de 20 en 25 die van hardcore muziek houden dan kun je ze vinden via Netlog:

Ook via Myspace kun je zoeken naar mensen die een soortgelijke band leuk vinden:
Door alle informatie die mensen invullen op hun profielen kun je makkelijk je doelgroep terug vinden op internet en wanneer je de juiste doelgroep hebt gevonden kun je beginnen met je promotie!

Versturen van het bericht
Wanneer je het bericht dat je gemaakt hebt gaat versturen moet je niet op “vriendjes” jagen, het is namelijk de bedoeling dat je echt mensen zoekt die jouw werk leuk zullen vinden. Wanneer iemand jouw werk leuk vindt probeer dan een band met ze op te bouwen, hier heb ik in het verleden een artikel over geschreven die je HIER kunt lezen.

Bouw een band op met je nieuwe fans en uiteindelijk zullen ze je werk kopen maar het belangrijkste is dat ze jouw werk waarderen!

Aan de slag!
Ik hou je nu niet meer tegen dus zoek je doelgroep op en benader ze! Wie weet komen er nog leuke connecties uit!

Wil je zeker weten dat je niets mist? Klik dan even op “vind ik leuk” bij mijn Facebook pagina: Cultuur Marketing of vul rechtsonder aan de pagina je mail adres in. Ook help je mij daarmee om gemotiveerd te blijven om artikelen te schrijven, wil je me nog beter helpen en meteen je collega’s ook helpen? Deel dan dit artikel zodat ook zij erachter kunnen komen wie bij hun doelgroep hoort.

