Hoe controleer je of je een goed beeld hebt van je doelgroep?

Posted on 3 juni 2012

2


In het vorige artikel kon je lezen hoe je als artiest, kunstenaar of theatergroep er achter komt wat jouw doelgroep is, vandaag ga ik je leren hoe je kunt testen of je de juiste doelgroep gevonden hebt. Het is wel belangrijk dat je het vorig artikel goed uitgevoerd hebt en denkt dat je de juiste doelgroep gevonden hebt. Uiteindelijk gaat het er niet om wie jij wilt dat jou leuk vindt maar wie zelf kiest om jou leuk te vinden.

Online doelgroep onderzoek
Je leest nu het 2e artikel uit een reeks van 3 artikelen:
Artikel #1: Bestuderen van collega artiesten, kunstenaars
Artikel #2: Controleren van je doelgroep via Social Media sites
Artikel #3: Het promoten van je werk richting jouw doelgroep

Verder op onderzoek!
Als het goed is ben je nu blij want je hebt al een beeld van wie tot jouw doelgroep kan vallen maar dit gaan we nog eerst checken!

De Check-test!
Het is heel belangrijk dat je het artikel goed doorlopen hebt en niet zelf zomaar wat artiesten of kunstenaars opgeschreven hebt anders kom je later tijdens je onderzoek in de knel!

Facebook doelgroepcheck test
Vrienden en famillie zijn niet betrouwbaar genoeg, wanneer je een foei lelijke baby krijgt zullen ze alsnog allemaal positieve opmerkingen maken over het karakter van het kind. Daarom ga je op Facebook reacties uitlokken via vrienden van vrienden.

Vraag aan familieleden en vrienden of ze hun vrienden willen uitnodigen om jouw pagina leuk te vinden. Een voorbeeld kan zijn: “Luister dit filmpje van Jefferson Jones, als je het tof vindt Like dan hun pagina: Jefferson Jones“.

Je kunt tegenwoordig op Facebook makkelijk zien wie jouw pagina leuk vindt en op deze manier krijg je een duidelijker beeld van je doelgroep.

Vooral mannen en vrouwen tussen de 15 en 35 vinden je pagina leuk, heel handig om te weten. Nu is het nog tijd om uit te zoeken echt alles wat je doet leuk vindt. Dit is simpel te achterhalen door reacties uit te lokken op Facebook. Echte fans zullen als eerste reageren en echte fans zijn jouw doelgroep.

Nu kun je de stalker uit hangen en van 20 echte fans een profielschets maken en deze vergelijken met elkaar. Zo vindt je de Facebook doelgroep voor jouw band, voorstellingen of kunstwerken en als het goed is komt deze doelgroep overeen met wat je al eerder gevonden had bij andere bands, kunstenaars, etc.

Hyves
Aangezien de meeste jonge kinderen nog geen Facebook hebben en jij misschien wel een jonge doelgroep hebt is het handig om ook op Hyves te zoeken naar je doelgroep. Wanneer je een goldmembership hebt kun je zien wie je pagina bezoeken e.d. maar je kunt ook zelf op zoek gaan naar fans.

Door het plaatsen van WWW’s en het versturen van berichten naar al je fans, zorg dat je daarin een reactie uitlokt. Een voorbeeld kan zijn het weggeven van een gratis kunstwerk, cd of workshop. Als het goed is reageren mensen waarvan jij denkt dat ze in je doelgroep horen.

Check, check, double check
Als het goed is heb je nu een voldaan gevoel. Yes, je weet wie je doelgroep is!!!! Wat je hier aan hebt zal ik aankomende woensdag haarfijn uitleggen zodat jij met je kunst, muziek of voorstelling veel meer wegen kan bewandelen!

Wil je zeker weten dat je niets mist? Klik dan even op “vind ik leuk” bij mijn Facebook pagina: Cultuur Marketing of vul rechtsonder aan de pagina je mail adres in. Ook help je mij daarmee om gemotiveerd te blijven om artikelen te schrijven, wil je me nog beter helpen en meteen je collega’s helpen? Deel dan dit artikel zodat ook zij erachter kunnen komen wie bij hun doelgroep hoort.

Advertenties