Hoe kom ik erachter wie bij mijn doelgroep hoort?

Posted on 30 mei 2012

5


In het verleden heb ik gewerkt als doelgroep-specialist bij een groot folderverspreiding bedrijf genaamd Netwerk VSP. Hier heb ik veel geleerd over het belang van doelgroepen en dit wil ik hier delen op mijn cultuurmarketing blog. Ik maakte plannen voor grote bedrijven maar bedenk eens hoe handig het voor jou als kunstenaar, artiest of theatergroep is om te weten welk type mens jou werk bewonderd. Als je eenmaal weet wie bij jou past kun je richting deze groep promoten, sponsors benaderen, musea, zalen, programmeurs, etc. benaderen. Er gaan deuren voor je open die anders dicht blijven. Maar dan nu de vraag hoe kom je erachter welke mensen binnen jouw doelgroep vallen en waar kun je ze bereiken? Daar ga ik je bij helpen met een kleine serie artikelen over dit onderwerp.

Online doelgroep onderzoek
In het eerste artikel gaan we kijken naar een lijst artikelen die volgen en beginnen we met het onderzoeken van jouw doelgroep!

Artikel #1: Bestuderen van collega artiesten, kunstenaars, theatergroepen, etc.
Artikel #2: Controleren van je doelgroep via Social Media sites
Artikel #3: Het promoten van je werk richting jouw doelgroep

Aangezien ik niet te lang op één onderwerp blijf hangen zal ik aanstaande zondag artikel #2 plaatsen en vervolgens op woensdag artikel #3.

Mandrijn heeft iets weg van citroen maar lijkt meer op sinaasappel. 
Wanneer je als band of kunstenaar net begint dan zijn het je vrienden en familieleden die in jouw doelgroep vallen, zij like’n jouw Facebook pagina, reageren op foto’s, kopen je werk, komen naar voorstellingen, etc. Maar hoe kom je er dan achter wie er naast je vrienden en familie jouw kunst leuk vindt?

Je zult iets verschrikkelijks moeten doen namelijk jezelf vergelijken met andere opkomende kunstenaars/bands/theatergroepen. Dit is voor veel artiesten moeilijk omdat je bezig bent om iets unieks te maken en het niet makkelijk is om dan te kijken op wie of wat jouw werk lijkt.

Nu komen je familie en vrienden goed te pas, je kunt namelijk een mini onderzoek houden. Vraag aan minstens 15 mensen aan welke band/kunstenaar zij moeten denken wanneer ze jouw werk zien of horen. Op deze manier heb je vergelijkingsmateriaal gemaakt!  Zo’n onderzoek is echt heel simpel:

Als het goed is heb je nu meerdere artiesten/kunstenaars die het meest voorkomen. Ga naar hun Facebook pagina, Myspace, Hyves of andere sociale media site en bekijk wie het meest reageren op hun foto’s e.d. want de mensen die reageren dat zijn super fans, dit zijn ook de mensen die waarschijnlijk bij jouw doelgroep horen.

It’s stalking time!
Het volgende wat je kunt doen is een klein rapportje schrijven over de groep mensen die reageren op de kunstenaar/artiest die met jou vergeleken wordt. Wat je in ieder geval wil achterhalen is tussen welke leeftijd zijn de fans en van welk geslacht zijn ze. Daarnaast is het handig om erachter te komen welk opleidingsniveau ze hebben, welke bands/kunstenaars vinden zij nog meer leuk, gaan ze vaak naar feesten.

Probeer een compleet beeld te maken van jouw doelgroep. Op internet kun je tegenwoordig veel vinden over mensen. Hieronder gebruik ik uit privacy gevoeligheden even mezelf om een onderzoek op los te laten.

Je zult schrikken hoeveel informatie je over mensen kunt verzamelen. Wees je er zelf ook van bewust dat er iedere dag iemand jouw internet profielen op deze manier bekijkt. Laten we eens kijken naar de informatie die je uit bovenstaande foto’s al kunt halen:

Naam: Doet er niet toe, tenzij je merkt dat echt alle fans Kees heten.
Leeftijd: 23 jaar
Geslacht: Man
Interesses: Muziek maken, marketing
Luistert bands als: De Staat, Rolla, Red Hot Chilli Peppers
Relatie: Ja
Locatie: Utrecht
Baan: Ja
Hoogst genoten opleiding: MBO niv. 4

Zoals je ziet kun je erg veel informatie te pakken krijgen. Hoe meer mensen je bekijkt hoe duidelijker je vergelijkingen zult zien tussen mensen en wordt het duidelijker wie tot jouw doelgroep behoren.

Je weet nu je doelgroep! Toch?
In het volgend artikel zal ik uitleggen hoe je kunt controleren of je doelgroep onderzoek gelukt is. We gaan dan een aantal checks uitvoeren om te kijken of je nu echt weet wie jouw kunstwerk wil zien, je muziek wil horen of wil kijken hoe jij danst op een groot podium.

Wil je zeker weten dat je niets mist? Klik dan even op “vind ik leuk” bij mijn Facebook pagina: Cultuur Marketing of vul rechtsonder aan de pagina je mail adres in. Ook help je mij daarmee om gemotiveerd te blijven om artikelen te schrijven, wil je me nog beter helpen en meteen je collega’s helpen deel dan dit artikel met ze zodat ook zij erachter kunnen komen wie bij hun doelgroep hoort.

Advertenties