Hoe krijg je meer reacties op Facebook?

Posted on 22 mei 2012

4


Al eerder schreef ik in een artikel hoe je meer likes kunt krijgen, nu kijken we samen hoe je fans actief kunt houden. Het is namelijk erg belangrijk dat je reacties krijgt op berichten anders zullen steeds minder fans je berichten te zien krijgen. Facebook houd bij wie jouw berichten interessant vindt en als iemand je niet interessant vindt krijgt hij of zij jouw berichten minder of niet meer te zien. Dat is natuurlijk zonde als je van de 1.000 likes die je verzamelt maar 200 mensen hebt die daadwerkelijk je bericht te zien krijgen.

Je hoeft maar één keer het wiel uit te vinden
Door vaak verschillende berichten te plaatsen kun je snel zien wat voor berichten aanslaan bij jouw fans. Wat voor berichten je kunt plaatsen omschrijf ik verderop in het artikel, eerst kijken we naar de statistieken pagina van Facebook.

Hieronder zie je de statistieken. Hoe beter je berichten zijn des te hoger zal het bereik, de betrokken gebruikers, de mensen die erover praten en de viraliteit zijn.

Door op de cijfers te klikken kun je nog specifiekere cijfers bekijken:

Hier kun je dus duidelijk zien welke berichten het beste ontvangen worden. Als je dit bestudeerd hebt bekijk je deze berichten en dan plaats je vervolgens berichten die op de goed ontvangen berichten lijken. Ik zal alvast een aantal voorbeelden noemen van berichten die goed kunnen werken.

Stel vragen aan je fans
Wanneer je een bericht plaatst denk dan ook aan je fans want niet de hele wereld draait om jou. We kijken als voorbeeld naar het bericht van een kunstenaar; “Vandaag ga ik een mooi schilderij maken en dat gaat vast goed lukken met dit heerlijke weer!”

Door een kleine aanpassing kun je met dit bericht reacties uitlokken. Probeer eens een simpel zinnetje erbij te zetten;  “Vandaag ga ik een mooi schilderij maken en dat gaat vast goed lukken met dit lekker weer! Wat ga jij doen met dit heerlijke weer?”

Een aantal andere vragen die je zou kunnen stellen zijn:
“Als je één ding kunt veranderen aan mijn werk ruimte wat zou dat zijn?”
“Mijn ideale band heeft in ieder geval opgetreden in ….. Vul de punten in.”
“Waar zou jij ons graag tegenkomen?”

Wees hier creatief in en bedenk vragen die bij jouw doelgroep passen.

Like mijn bericht
Door het plaatsen van leuke foto’s kun je vaak veel likes krijgen. Plaats bijvoorbeeld een foto van je band in de bandbus en plaats er bijvoorbeeld een bericht bij als “We zijn op weg naar Groningen, ga jij vandaag ook nog de weg op klik dan op vind ik leuk!”

Andere voorbeelden voor like oproepen zijn:
“Klik op vind ik leuk als je onze nieuwe single leuk vindt.”
“Klik op vind ik leuk als je wil dat ik deze week nog een kunstwerk online zet.”
“Klik op vind ik leuk als je ook zo van het weer genoten hebt.”

Bedankt voor het lezen
Door op Facebook mijn pagina te liken kan ik zien wie mijn artikelen lezen en dan krijg jij iedere week een melding en extra informatie en tips over cultuurmarketing.

Vond je dit artikel nuttig? Deel hem dan met je vrienden, familie en collega’s via de onderstaande knoppen. Op die manier help je ze aan meer kennis en mij aan meer lezers.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

