Drie tips om een goede uitnodiging te schrijven

Posted on 15 mei 2012

0


Deze week werd ik weer overspoeld met Facebook event uitnodigingen en slechte berichten via Hyves. Dit zal je vast herkennen: “Hoi, wij treden zaterdag op, het wordt echt tof! Kom je kijken?” Artiesten die zo’n bericht sturen zijn vergeten dat ze direct naar jou mailen en realiseren zich niet dat je niet zomaar iedereen flut uitnodigingen kunt sturen. Althans je kunt het wel maar je zorgt dan dat mensen jou als spam zien, je blokkeren en negatief over je praten zodat uiteindelijk iedereen je haat… Ok, dat is licht overdreven maar toch zal ik je een lijst geven met tips hoe je kunt zorgen dat mensen geen hekel aan je krijgen maar juist van je gaan houden!

#1 De juiste informatie!
Wanneer jij fans een uitnodiging stuurt zorg dan dat alle informatie correct is. Je zult het wel herkennen, Facebook uitnodigingen waarin staat dat een band op vrijdag middag om 15:00 uur speelt terwijl op de site van de zaal staat dat ze om 21:30 spelen.

Stel je voor dat één van je fans even op Facebook kijkt en vervolgens de hele dag staat te wachten op je… Tenzij je in Guns ’n Roses speelt zullen de meeste fans het laten afweten en nooit meer iets van je willen horen.

Wat je in ieder geval naar je fans wil sturen is de juiste tijd, de naam van de kroeg of zaal, het adres en een telefoonnummer van de zaal mochten ze verdwaalt raken. Daarnaast is het heel belangrijk dat je zegt waarom je wil dat ze komen.

#2 Maak het mailtje persoonlijk!
Niets is saaier dan een uitnodiging waarin alleen de noodzakelijke informatie staat en verder niets. Leg in je mail uit hoe je zelf de avond in gedachte hebt of hoe de kroeg eruit ziet, probeer het een beetje op te leuken en persoonlijk te maken. Zorg dat het mailtje past bij jou als band want als deathmetalgrindcoreband praat je natuurlijk minder snel over een avond waar je lekker kunt swingen maar eerder over een avond vol bloed, zweet en tranen… of was dat iemand anders. Ook voor een theatervoorstelling of dansvoorstelling geldt: Vertel duidelijk wat er te zien zal zijn en wat mensen kunnen beleven als ze naar jouw show komen.

Hier is een voorbeeld mail voor een funk band:
“Kom zaterdag 29 mei naar ’t Nieuwe Pothuys, werfkelder 33 in Utrecht. Het is een mooie, donkere en intieme kelder waar we funk over de muren gaan smeren. Vorige keer dat we er speelden stond de vloer vol met swingende dames en daardoor ook vrolijk knikkende mannen langs de muren.

Je kunt van te voren ook heerlijk eten in ’t Nieuwe Pothuys en dan lekker blijven zitten zodat wij om 23:00 uur je oren flink kunnen verwennen! Mocht je verdwalen onderweg naar de kroeg bel dan 030-194508378, zij kunnen je waarschijnlijk uitleggen waar je bent en waar het feest is!”

#3 Geen leeg tapijt, stuur het op tijd!
Wil je een volle zaal? Zorg dan dat je op tijd je fans inlicht. Wanneer jij iemand pas op de dag zelf uitnodigt zullen de meeste mensen al plannen hebben. Nodig mensen in ieder geval een week van te voren uit. Wanneer jij nu al weet dat je 17 juli in Hoofddorp speelt laat dat dan nu al weten aan je fans en stuur ze dan nog even een week van te voren een reminder.

Facebook
Ook bij Facebook kun je een persoonlijk bericht toevoegen aan je uitnodiging, doe dit! Niks is vervelender dan elke dag 10 keer op negeren te moeten klikken en het idee te krijgen dat het die mensen niets uitmaakt of je komt. Wanneer iemand aangeeft dat hij of zij niet komt en je bent nog een beginnende artiest geef dan ook aan dat je het jammer vindt en dat je hoopt dat zij een andere keer wel kan komen.

Over Facebook gesproken, ik zou het heel leuk vinden als je de Facebook pagina “leuk vind” dan zie ik namelijk wie mijn artikelen waarderen en voor jou komt er het voordeel bij dat je niet zelf hoeft te denken “Is het al woensdag?” want ik zal je elke woensdag waarschuwen dat het woensdag is door een nieuw artikel te plaatsen. Maak je geen zorgen als je geen Facebook hebt kun je ook gewoon even je mail adres opgeven, dat kan rechtsonder aan de pagina.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Advertenties