Hoe maak je een buzz?

Posted on 25 april 2012

2


Een buzz is een gerucht/roddel dat zich mond tot mond verspreid. Aangezien mensen van roddelen houden verspreid het snel en tegenwoordig is die kracht extra sterk geworden door het internet. Een groot voorbeeld hiervan is het filmpje van Kony 2012, het filmpje werd binnen zes dagen meer dan honderd miljoen keer bekeken. Nu denk je vast leuk, wat kan ik hiermee. Een buzz kan ook kleiner. Wanneer mensen positief over jouw muziek, bandnaam of kunst praten voor ze het gezien hebben is dit in je voordeel omdat je naam zo verspreid. Denk aan Kyteman of de Staat die in één klap groot werden. Er volgt nu een uitleg voor het maken van een buzz.

Lokaal kabaal
Een paar weken geleden kwam er op Facebook een foto voorbij van een aantal herten en ik vroeg mij af wat het was, uit nieuwsgierigheid klikte ik erop. De foto opende en in plaats van duidelijkheid zag ik dat er nog zeker 30 mensen zich afvroegen waar de flyer, die te zien was op de foto, nou eigenlijk voor is. Het antwoord zou op een Facebook pagina komen dus ik “like” de genoemde Facebook pagina.

Na een week wachten kreeg ik eindelijk te horen wat het was en ondertussen had ik zelf ook al gevraagd aan mensen of zij er meer van wisten. Het bleek te gaan om een locale festival in Harderwijk het Oh Deer Festival. Vandaag zijn de eerste namen van de line-up bekend geworden.

Zo simpel kan het dus zijn, je zorgt voor een mysterie en mensen gaan erover praten, twitteren, facebooken, mailen, etc. Een buzz maken is niet moeilijk maar moet wel goed gebeuren.

Mijn buzz!
Dat is leuk, nu wil je natuurlijk zelf ook een buzz maken. Het is dan handig om je deze vragen te stellen:

Waarover wil ik dat mensen praten? Wat wil ik dat mensen zeggen?

Wanneer jij dit weet kun je gaan beginnen. Ik heb onderzoeken gelezen op veel verschillende sites over het maken van een buzz, de belangrijkste is iMediaconnection. Hieronder heb ik een korte samenvatting gemaakt van alle onderzoeken met daarin tips die je kunt gebruiken bij het maken van een buzz. Goed om te onthouden is dat wanneer je buzz gedeeld wordt op een social media site je per 30 mensen die het delen ongeveer 4.500 mensen bereikt.

1. Zorg dat je bericht of foto entertainend is, is het niet leuk dan delen mensen het niet.

2. Zorg dat je bericht uniek is, bestaat het al dan is het niet interessant.

3. Wanneer mensen iets kunnen winnen dan zullen ze eerder het bericht delen.

4. Probeer trendsetters en opinieleiders te activeren, wanneer iemand altijd als eerste toffe dingen ontdekt wil je dat die persoon jouw bericht ook als eerste onder ogen krijgt. Daarnaast is het ook handig als je opinie leiders als De Wereld Draait Door bereikt, wanneer zij aandacht aan je schenken dan verspreid je bericht nog sneller.

5. Laat “per ongeluk” nieuws uitlekken. Dit werkt vooral als je al een stevige fanbase opgebouwd hebt.

6. Maak je buzz waar! De grootste fout is om je buzz niet waar te maken, dit kan enorm negatief aflopen, wanneer jij beloofd dat je samen met een hologram van Jimi Hendrix optreed en dit niet gebeurd dan krijg je namelijk een negatieve buzz.

7. Een buzz hou je niet in de hand, wanneer je het de wereld in slingert dan verspreid het zichzelf. Je kunt niets doen om het terug te roepen dus zorg dat je goed voorbereid ben en dat je klaar staat om vragen te krijgen.

Erg goed recent voorbeeld uit ons buurland België. 

Waar kun jij een buzz voor gebruiken?
Een buzz kun je gebruiken voor een optreden, een kunst expositie, het promoten van een kunstwerk of een voorstelling. Zorg dat je goed voorbereid bent. Mocht je een leuk idee hebben voor een buzz deel deze dan gerust in de comments of neem even contact met mij op, als het een goed idee is kan ik je misschien verder helpen. Bedankt voor het lezen en tot volgende woensdag! Lees gerust ook nog oudere artikelen door en voel je vrij om de blog te delen!

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Ps. Je kunt je eenvoudig aanmelden op de nieuwsbrief door rechts onder je mail adres in te voeren.

