Vier tips voor het bijhouden van een agenda

Posted on 17 april 2012

0


In mijn vorige cultuurmarketing artikel vertelde ik dat de komende artikelen uitgewerkte interviews zouden zijn, dit hou je echter nog te goed omdat ik de kwaliteit hoog wil houden. Door ziekte en verhuizing had ik vorige week geen artikel geplaatst daardoor plaats ik nu een erg handig artikel, ook voor mijzelf, over het bijhouden van een agenda. Artiesten, kunstenaars of acteurs zijn drukke mensen en een manager huren voor vervelende taken kost vaak veel geld. Één van de taken die veel mensen vervelend vinden is het bijhouden van een agenda daarom dit artikel om je te motiveren toch zelf goed je agenda bij te houden.

Klinkt suf en saai, overtuig mij.
Zelf kreeg ik jaren te horen dat ik een agenda moest bijhouden, dit deed ik tot op zekere hoogte ook maar sinds korte tijd staat mijn agenda bomvol met letterlijk alles wat ik doe. De reden dat ik alles in mijn agenda zit is simpel, wanneer jij muziekles geeft, externe workshops verzorgt, optredens geeft, een blog schrijver bent, een opleiding volgt en vrienden, familie en een partner hebt dan is het belangrijk om te plannen anders raak je het overzicht kwijt.

Wanneer je het overzicht kwijt raakt ontstaat er stress en stress haalt je productiviteit omlaag. Wanneer je productiviteit laag is schuif je dingen op of je rond ze snel af en maakt fouten. Met andere woorden je maakt een spiraal naar beneden toe en zakt steeds dieper net zolang tot je diep… diep ongelukkig bent, op straat beland, vriendloos wordt en uiteindelijk eenzaam… Genoeg, dat laten wij natuurlijk niet gebeuren en daarom gaan we een agenda bijhouden! We gaan zorgen dat je veel rust in je hoofd krijgt.

 Om je agenda goed te gebruiken volgen nu een aantal tips.

#1 Plan jezelf niet vol
Vaak plannen mensen zichzelf te vol waardoor ze in de problemen komen, natuurlijk heb je periodes waarin je zeven dagen per week moet werken maar probeer iedere week 18 uur vrij te zijn. Op deze manier kun je wanneer je ziek wordt de open uren gebruiken om werk in te halen.

#2 Prioriteiten
Stel prioriteiten! Je hebt taken met een deadline, probeer deze uiterlijk drie dagen voor de deadline klaar te hebben zodat je ook drie dagen ziek kunt worden zonder vertraging op te lopen. Opdrachten met een deadline hebben vaak het meeste prioriteit omdat ze niet later kunnen door zelf de deadline al eerder te leggen blijf je toch zelf in controle.

3# Groepen
Vandaag noemde iemand mijn agenda een meisjes agenda omdat ik een zeer kleurrijke agenda heb, het voordeel van de kleuren is dat ik direct zie of het vaste afspraken zijn, een afspraak is voor mijn band of voor werk/privé. Gebruik dus kleurtjes in je agenda voor nog meer overzichtelijkheid.

4# Online
Er zijn tal van mogelijkheden om je agenda online te zetten of bij te houden. Niet alleen voorkom je zo dat je hond hem op eet maar op deze manier kun je er vanaf je telefoon ook bij. Daarnaast kun je dan vaak ook je agenda delen met anderen. Dit is bijvoorbeeld handig voor bands of theatergroepen die vaak willen optreden, wanneer alle leden op één plek hun agenda bijhouden kan een boeker makkelijker optredens boeken. Een plek waar je makkelijk je agenda bij kunt houden is Google Agenda.

Jij bent de baas over je taken
Stress wordt veroorzaakt omdat je macht verliest, je hebt niet meer het gevoel dat je zelf beslist wat je gaat doen maar dat je taken beslissen wat jij moet doen. Wanneer jij je agenda goed bijhoud kun je al de taken te baas zijn en ze uitvoeren wanneer jij het wil, natuurlijk zijn er taken die je nog steeds moet doen maar jij beslist grotendeels zelf wanneer je ze uitvoert. Daarom is het ook belangrijk dat je zelf je agenda bijhoud, jij bent de baas van jouw tijd! Wanneer je dit uitvoert zul je merken dat je in drukke tijden ook rust in je hoofd krijgt en je gelukkig blijft als mens of in ieder geval al je taken goed kunt uitvoeren.

Ben jij ook zo’n drukke artiest, kunstenaar of andere harde werker en heb jij een gedeelde agenda? Heb je nog meer tips voor anderen? Of ben je het eens met dit artikel, of juist helemaal niet? Laat dan een reactie achter!

Wanneer je het artikel interessant vond kun je het gemakkelijk delen via de knoppen onder het artikel. Vergeet niet je even aan te melden voor de nieuwsalert zodat je als eerste leest wanneer er een nieuw artikel geplaatst is.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer 

