Hoe maak je een droom waar?

Posted on 28 maart 2012

2


Over een jaar wil ik graag mijn kunst plaatsen in Tate, op Pinkpop spelen of een musical geven in een uitverkocht Gelredome. Dit zijn voorbeelden van doelen die er voor zorgen dat beginnende kunstenaars, artiesten en acteurs snel hun motivatie verliezen. Om mij heen zie ik veel mensen die zonder de weg te weten ergens naar toe proberen te rennen, daarom schrijf ik dit artikel. Leer een kaart maken naar je doel toe!

Schrijf jouw dromen op
Om te beginnen heb je natuurlijk een groot doel nodig, een droom, iets waar je hard voor wil werken om dit doel te bereiken. Bedenk ook waarom je dit doel wil bereiken, vaak is het erkenning van de mensen om je heen die je zal motiveren om verder te werken. Dit kun je natuurlijk ook zelf opzoeken. Neem het onderstaande schema over en vul in het bovenste hokje wat jouw ultieme doel is, breek deze vervolgens op in kleinere doelen in de hokjes eronder. In hetzelfde hokje kun je de middelen voor het bereiken van deze doelen ook noteren.

Bedenk hoe je vandaag al kunt beginnen met werken aan je droom. Een dagdoel kan dan zijn: ik wil elke dag van drie nieuwe mensen positief commentaar krijgen op mijn werk.   Het middel hiervoor is bijvoorbeeld: promotie. Let op: alle doelen die je stelt moeten meetbaar en realistisch zijn, anders heeft deze manier van doelen stellen juist een demotiverende werking.

Meneer weet u waar de bakker zit?
Belangrijk is om te weten welke doelen je kunt stellen, daarom is het belangrijk dat je daar onderzoek naar doet. Bekijk kunstenaars, artiesten of acteurs die jouw hoofddoel al bereikt hebben en onderzoek wat hun stappen (kleinere doelen) waren. Om jullie te helpen zal ik zelf een aantal artiesten, kunstenaars en acteurs interviewen, de uitwerkingen hiervan komen dan op deze blog.

Wacht niet tot ik precies die persoon interview die jouw doel bereikt heeft, want elk onderdeel bestaat uit verschillende genres en zelfs binnen een genre verschilt het hoe je bij je doel kan komen. Ieder moet zijn eigen weg vinden. Wanneer je onderzoekt hoe iemand zijn doel heeft bereikt teken het dan uit als een kaart zodat je overzichtelijk kunt zien wat deze persoon allemaal heeft bereikt en op welke manier. Dit is handig voor inspiratie, maar zoals eerder genoemd moet ieder zijn eigen weg vinden naar creativiteit, originaliteit en het hoofddoel.

Mijn doel
Ook ik heb een doel met deze artikelen en mijn doel is om binnen twee weken 500 lezers extra te bereiken. Wil jij mij hierbij helpen door dit artikel te delen?

Je kunt makkelijk op de hoogte blijven via Facebook, ga naar deze pagina en klik op “Vind ik leuk” voor extra’s.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

