Hoe krijg je bekendheid?

Posted on 21 maart 2012

0


Het is belangrijk om te zorgen dat het verhaal van je kunst geloofwaardig is, je kunt namelijk als kunstenaar zeggen dat je kunst bij veel mensen aanslaat of als dansgroep, rapper of band zeggen dat je voorstelling echt een unieke ervaring is, maar waarom zouden mensen jou geloven? Het helpt nog steeds om opinie leiders te betrekken bij je verhaal, in deze blog zal ik vertellen waarom dit je verder kan helpen.

Mensen houden van bekendheid en erkenning
Bijna iedereen heeft wel eens een product gekocht omdat een vriend het ook kocht, dit is handig om te onthouden voor jou en hier kun je gebruik van maken. Als een familie lid  zegt dat je werk van een kunstenaar op moet zoeken omdat het geweldig is dan komt het veel geloofwaardiger over dan wanneer jij zelf op iemand af stapt en zegt kom mijn werk bekijken, het is prachtig.

In dit voorbeeld herkent iedereen zich maar om zo ver te komen dat fans jouw werk aan andere laten zien kun je een extra hulpmiddel gebruiken. Ook al vinden mensen zelf een nummer heel mooi, ze willen er vaak zeker over zijn dat andere het ook leuk vinden voordat ze het delen met anderen. En daar komen de opinie leiders bij kijken.

Hier is een rock nummer van de band The Jacks voor tijdens het lezen.

Vertrouwen
Het is belangrijk dat er over jou gesproken wordt door mensen die bekend zijn in de sector waar jij ook in zit. Wanneer Mathijs van Nieuwkerk jouw band geweldig vindt dan durven mensen sneller zelf ook te zeggen dat ze jouw band geweldig vinden. Natuurlijk denk je nu ik wil best met mijn band bij 3fm spelen of ik wil best met mijn kunstwerk naar De Wereld Draait Door maar om dat te bereiken kun je nu al beginnen met het krijgen van connecties die je daarnaar toe kunnen leiden.

Blogs, recensies, radio, tijdschriften
Om bij bijvoorbeeld De Wereld Draait Door te komen moeten zij eerst iets van jou horen of zien. Dit kun je bereiken door in veel tijdschriften gepubliceerd te worden, veel interviews te geven op radio stations, door vaak genoemd te worden in belangrijke blogs en door veel positieve recensies te krijgen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een kwalitatief goed en opvallend product, een internetverbinding en een e-mail account.

Er zijn namelijk voor alle sectoren wel tijdschriften en blogs. Zoek uit welke blogs of tijdschriften schrijven over muziek/kunst/voorstellingen die lijken op jouw voorstelling en zoek op wie de schrijver is van deze artikelen. Stuur een nette e-mail, zonder spelfouten, naar deze schrijver en vraag of hij jouw werk wil recenseren. Wanneer hij dit wil doen bedank je hem natuurlijk maar ook als hij het niet wil doen bedank je hem voor de moeite die hij genomen heeft om te reageren.

Er is over je geschreven of je bent op de radio geweest!
Het is gelukt, je bent op de radio geweest of iemand heeft een positief stuk geschreven over jou. Wat nu? Als iemand iets geschreven heeft wil hij natuurlijk ook graag dat het gelezen wordt en hoopt hij nieuw publiek te bereiken met andere woorden stuur het artikel naar al je vrienden, familie en fans. Zo help je elkaar mee om een publiek op te bouwen. Kijk op de site van The Jacks voor meer muziek en een goed voorbeeld waar je materiaal plaatst als je langs bent geweest bij een opinie leider: The Jacks

Ben of ken jij zelf nog een kunstenaar, band, theatergroep, etc. waarvan je denkt dat ze goed bezig zijn laat het mij dan weten via Facebook: https://www.facebook.com/cultuurmarketing

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Advertenties