Negen tips om te beginnen met bloggen

Posted on 1 februari 2012

22


Sinds ik begonnen ben met bloggen heb ik een duidelijker beeld gekregen van mezelf. Ik begin te begrijpen wie mij inspireren, motiveren en hoe ik van deze mensen kan leren. Bloggen is iets wat je voor jezelf doet en wat iets kan opleveren voor anderen. Het schrijven van een blog is veel werk, daartegenover staat dat het veel kan opleveren. Hieronder vind je tips om het schrijven van een interessante blog makkelijker te maken. 

1. Beginnen van een blog
Bij het schrijven van je blog moet je bedenken waarom je een blog schrijft. Zo ben ik deze blog begonnen om mijn kennis over marketing ergens op te schrijven, vooral zodat het uit mijn hoofd is en ik het nooit kan vergeten. Het voordeel wat ik eraan heb om het als blog te schrijven is dat iedereen zo kan zien dat ik veel bezig ben met marketing. Hiermee wil ik mensen inspireren en hoop ik dat mensen mij betrekken bij leuke culturele projecten.

Ik weet zeker dat een blog over mijn dagelijks leven alleen gelezen wordt door mijn familie en een aantal vrienden. Bij jou zal dit ongetwijfeld niet anders zijn. Het is belangrijk dat je een duidelijk terugkerend onderwerp kiest. Zorg net zoals met de kunst die je maakt dat jouw blog uniek is. Wanneer je iets unieks maakt, komen mensen bij jou terecht. Door het schrijven van een blog kun je het verhaal rond jouw kunst kwijt aan je fans.

2. Richt je tot een groep
Bedenk wie tot jouw doelgroep behoort.

Wanneer jij een blog schrijft over bijvoorbeeld diverse haarstijlen voor paarden, ben ik niet de persoon die het wil lezen. De mensen die je met die blog wilt bereiken zijn paardenliefhebbers en misschien kan een kapper hier inspiratie uithalen. Zorg dat je blog gericht is op mensen die jouw blog interessant kunnen vinden, zowel in je schrijfstijl als in je promotie.

3. Frequentie
Publiceer je blog met een vast patroon. Wanneer kunnen mensen jouw nieuwe blog verwachten? Elke woensdag publiceer ik een blog en elke woensdag zijn de pageviews het hoogste, mensen houden van een vast patroon.

4. Ontwikkelen van een schrijfstijl en updaten
Als je begint met het schrijven van een blog moet je in gedachte houden dat als je spelling, stijl of grammatica niet klopt niet iedereen je serieus zal nemen.

Persoonlijk vind ik dat dit je niet moet tegenhouden om te beginnen met bloggen want uiteindelijk draait het om kennis, denk aan mensen als Albert Einstein of Leonardo Da Vinci, deze heren hadden beide dyslexie. Begin met schrijven, vraag om feedback en laat je blog controleren door meerdere mensen. Leer van de fouten die je maakt. Ontwikkel een schrijfstijl en verbeter vervolgens ook je oude blogs.

5. Pakkende titel
Een heel belangrijk onderdeel van het schrijven van je blog is de titel. Uiteindelijk moet de titel mensen verleiden om jouw blog te lezen. Ook is de titel belangrijk voor zoekmachines, zorg dat in de titel duidelijk het onderwerp van je blog staat.

6. Maak content
Maak zelf content. Kopieer nooit content. Niet alleen breek je auteurswetten als je andermans werk kopieert maar je blog is dan ook niet uniek.

Wanneer je content interessant vindt verwijs er dan naar of citeer uit de content. Zorg dat je duidelijk maakt dat het geschreven/bedacht is door iemand anders.

7. Plaatjes in blogs
Het lezen van een lange blog vol informatie kost veel energie. Zorg dat je af en toe een afbeelding gebruikt die de tekst opbreekt.

Zo hebben mensen even rust van het lezen. Bij het delen van een blog op een socialmedia site zie je vaak een afbeelding uit je blog, dit maakt het aantrekkelijker om erop te klikken.

8. Promotie van je blog
Promoot je blog. Hierover schrijf ik in de toekomst nog een losse blog. Voor het promoten van een blog kan je wel tips gebruik maken van tips die ik eerder gegeven heb.

9. Uitlokken van reacties
Nadat je drie uur onderzoek hebt gedaan en een paar uur bezig bent geweest met het schrijven van je blog wil je reacties en pageviews. Zorg dat je reacties uitlokt, anders zullen er ook weinig reacties komen. Maak het zo makkelijk mogelijk  om je blog te delen en om te reageren. Stel aan het einde van je blog vragen aan je lezers, stimuleer ze om te reageren.

Blog sites
Mocht je al bedacht hebben waar je een blog over wilt schrijven kun je het online zetten via sites als www.wordpress.com of www.blogger.com.

En wil je dat mensen jouw blog lezen zet dan in een reactie de link naar je blog en vertel kort waarover je blog gaat. Natuurlijk kun je ook een blog bijhouden op je site deze mag je dan ook hier in een reactie plaatsen. Wil je weten voor wie je blog geschikt is? Vraag dan ook gewoon advies, daarvoor is deze blog bedoelt.

Bekijk elkaars blogs en zet hier in een reactie wat je ervan vindt. Ken je bloggers, stuur ze dan even deze link door.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

