Plezier maken in promoten

Posted on 25 januari 2012

3


Het promoten van je kunst hoeft niet saai te zijn. Zoek manieren waardoor het promoten even leuk is als het maken van je kunst. De band Shoshin uit Engeland is een mooi voorbeeld hiervan.

De kunst zelf moet uniek zijn
Het begint bij de muziek, Shoshin maakt vrij unieke muziek. Ze maken iets wat je niet elke dag op de radio hoort en wat wel kwalitatief goed genoeg is voor de radio. Met andere woorden: de kunst die ze maken is goed en uniek en er zal zeker interesse in zijn.

Doorzetten, niet opgeven!
Shoshin is in Nederland nu nog redelijk onbekend. Toch hebben ze al shows gespeeld bij radio 3fm en op het grootste gratis festival van Nederland: Appelpop.

Shoshin wilde graag spelen op Eurosonic, een muziek festival in Groningen. Ze hebben op verschillende manieren contact gezocht maar ze werden niet uitgenodigd. Ze vonden het niet eerlijk en besloten toch gewoon de spullen in te pakken en naar Groningen te rijden. Daar hebben ze 3 dagen lang opgetreden, buiten op straat in de sneeuw, voor een snackbar. Ze speelde daar in totaal zeven uur lang en haalde daarmee 700 euro op. Daarnaast gingen eerst kleine blogs en kranten over hun doorzettings vermogen schrijven. Daardoor pikte ook 3fm Shoshin op en werden ze door 3fm uitgenodigd.

Door blijven werken en mensen bereiken
Ze hadden een doel bereikt, ze kwamen op nationale radio. Dankzij hun optreden bij Eurosonic kregen ze nog een paar boekingen in Duitsland en Tjechië. In plaats van in één keer daar naar toe te rijden besloten ze onderweg op straat op te treden. Met een auto-accu gingen ze de straat op in plaatsen waar ze langs kwamen en ze speelde steeds tot de politie ze wegstuurde. Dit is iets wat ze nu nog steeds doen. De reden is volgens hen omdat ze mensen willen bereiken, zonder platenmaatschappij of groot budget!

Hierdoor krijgen ze ook steeds aandacht in de media en op internet waardoor ze meer fans krijgen. En dat terwijl ze maar 2000 pond aan boetes hebben gekregen voor het verstoren van de openbare orde.

Internet gebruik
Op internet kan je de band volgen in wat ze doen, hier op Facebook. Daarnaast hebben ze nog een heel slimme truc. Ze zorgen dat ze ook exclusief werk hebben, iets wat mensen speciaal vinden. Ze hebben namelijk nu een nummer online staan en die zal aan het eind van deze week offline gehaald worden. Met andere woorden, als je het nu niet luistert of doorstuurt naar je vrienden, dan kan het helemaal niet meer. Hier is het nummer:

Ik hoop dat je deze blog leuk vindt en het deelt met je vrienden zodat zij ook leren hoe ze hun kunst kwijt kunnen aan de wereld.

vriendelijke groet,
Mark Grasmayer

Posted in: Muziek marketing